על המחברת המכוונת

המחברת המכוונת לגילאי הגן, הינה קונספט חדש ביחס לתפיסת הגירויים המוקדמים להם ילדים נזקקים טרום כתיבה וקריאה. לב ויגוצקי, חוקר ותיאורטיקן של התפתחות התודעה בראיה תרבותית, מדבר על המושג "טווח ההתפתחות קרוב". לטענתו תפקידו של המבוגר הוא לקרב את הילד בעזרת תיווך אל הנקודה הבאה בהתפתחותו. נקודה שהוא אינו יכול להתקדם לקראתה לבד, אולם הוא יכול להשיגה בעזרת התיווך של המבוגר. הפניית תשומת הלב של הילד בעזרת התיווך לגירויים ולדרכי עיבודם, מסייעת לילד לארגן מחדש את התפיסות שלו ולהרחיב את שדה הראיה שלו. התיווך ושיתוף הפעולה בין המבוגר לילד, מחבר בין העולם הספונטני של הילד לבין עולם המושגים המופשט המדעי. בגילאי ארבע וחמש, מתעוררים ניצני התעניינות של הילד בלמידה פורמלית בעזרת כלים פורמלים משום שהחשיבה המופשטת של הילד מתחילה לפרוח והמערכת מעודדת אותו להתכונן למסגרת הבית ספרית. בשלב זה של התפתחותו הילד כבר מבין ששימוש בסימנים ובכלים מאפשר שליטה טובה יותר על הזיכרון. שליטה טובה יותר על הזיכרון מאפשרת לנו לארגן התנהגות שכלית חדשה, מורכבת, מתוכננת ומכוונת יותר. לכן, בכל שנות הגן יש דגש רב על חשיפה מוגברת לייצוגים גרפיים ושפתיים, ככלי מרכזי בביטוי אישי, בחשיבה ובתקשורת.

המחברת המכוונת בגיל הגן הינה כלי פורמלי שמסייע בתהליכי התיווך בנוגע לתהליכי העבודה והלמידה של הילד:

א.      מחברת הינה אוסף דפים מאוגדים שבעזרתה הילד יכול לעבוד ברצף, תוך שהוא מדפדף קדימה ואחורה ומתבונן על התפתחותו שלו. זהו תהליך המעודד למטא -קוגניציה המושגת בעזרת תיווך לשוני.

ב.      המחברת כוללת בכל ראש עמוד, את אותיות האלף-בית. מתחתן מופיעה שורה לכתיבה בגודל המתאים לילדים בגיל זה ושאר הדף נותר חלק. המחברת מזמינה את הילד  לצייר או לייצג רעיונות, מחשבות  או רגשות באופן שנראה לו. עיצוב זה מעודד את הזיכרון החזותי של הילד את האותיות (דפוס), מחזק את ההקשר בין ייצוג גרפי לייצוג חזותי אחר, מעודד הטמעה של הצורה הגרפית,  ומאפשר תהליכים של התנסות בהעתקת הצורה הגרפית.

ג.       אותיות הדפוס בראש העמוד, כולל הדגשה בצבע כהה יותר של המקום ממנו יש להתחיל לכתוב את האות. העיצוב מעודד את הילד לכתיבה נכונה ומדויקת. כתיבה כזו מייעלת את תהליך הכתיבה. כאשר תהליך הכתיבה מתרחש ללא מאמץ רב מדי, ילדים מוצאים בו הנאה רבה. כמו כן, באופן אוטומטי, כאשר מתרחשים תהליכי כתיבה, קורים במקביל גם תהליכי קריאה. החוויה של הילד שהוא ואחרים יכולים לקרוא את מה שהוא ייצג בעזרת האותיות, הינה חוויה משמעותית מאוד.

ד.      המחברת הינה כלי שמעודד את הסקרנות של הילד. ילדים אינם נרתעים מתהליך הלמידה כאשר הוא צופן בתוכו תהליכי גילוי וחקר. המחברת מזמנת תהליכי כאלה בהיותה כלי פתוח ולא חוברת עבודה להקניית כתיבה, ולפיכך היא מעצימה את תהליכי הלמידה של הילד.

ה.      כאשר הילד עובד במחברת, הוא חשוף כל הזמן  לאותיות. חשיפה זו מושכת אותו להשתמש בהן, לחפש את הצלילים שהן מייצגות ולכתוב אותן באופן כזה שניתן יהיה לתקשר באמצעותן. היא נותנת לו תחושה של עצמאות, ביטחון ומעניקה כוח.

ו.        המחברת המכוונת יכולה לשמש כמחברת משותפת בין הבית לגן. כאשר ההורה מתנסה יחד עם הילד בתהליכים חווייתיים של ביטוי עצמי ובגן, תהליכים אלה מקבלים מיקוד והכוונה להשתמש בייצוגים הגרפיים באופן מקובל בשפה.

ז.       עבודה קבוצתית עם ילדים בשימוש במחברות, מעודדת את הילדים להתבונן זה בעבודתו של זה, ללמוד זה מזה ולשכלל את עבודתם.

הוצאת בוקס אר אס , 03-6519694, בית הוצאה הלאור המתמחה בהוצאה לאור של חוברות עבודה, ספרי ילדים ומשחקים לילדים מגיל הגן ועד כיתה ו'.


פורסם בקטגוריה קולות אחרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>