בובתי

הבובה הינה ייצוג פיסי מלאכותי של אדם, חיה, יצור ספרותי או דמיוני. הבובה משמשת למשחק או לקישוט והיא עשויה ממגוון חומרים. בובות קיימות בתרבות משחר ימיה מחמר ומעץ ובהמשך מפורצלן ומבד ואילו בובות פלסטיק פותחו לאחר מלחמת העולם השנייה. מעצבי בובות מחפשים מאז ומעולם דרכים שונים להאניש את הבובה על ידי עיצוב הפנים למבע ברור, שימוש באמצעים אלקטרוניים ודיגיטליים המאפשרות לבובה ללכת, לדבר, לבכות וכו'. בתיאטרון הבובות, האנשת הבובה נעשית על ידי המפעיל, הבובנאי. דוגמה נפלאה להאנשה של בובה הוא סיפורו של פינוקיו שחי וקיים עשרות שנים בלב הילדים. הבובה נתפסת כמכוונת לבנות בעוד בובות הפעולה שהומצאו בעקבות סרטים ותוכניות טלוויזיה לדוגמת הרובוטריקים מכוונות לבנים.

הבובה בגן

חלק ניכר מהמשחק הסוציו–דרמטי של ילדים מערב בובות–צעצוע, שבאמצעותן הם מתרגלים מצבים יומיומיים. בובת הצעצוע מאפשרת לילד לקבוע את תפקידה במשחק: "זאת התינוק", לנסח את צרכיה ותחושותיה: "התינוקת רוצה לאכול" "הבובה עייפה ", להחליט עבורה: "ניקח אותה לרופא" ולבצע : לחבוש, לרחוץ, לסרק, להלביש ועוד

הסיטואציות המשחקיות נקבעות ונשלטות על–ידי הילד,או מתפתחות תוך משא ומתן עם חבריו, כשהמשחקים נוטלים תפקידים ביחס  לבובה: "אני אהיה האמא", "את תהיי הרופאה וכו'. פעולות "אימון" אלו מתייחסות בעיקר לחיי המשפחה והחברה הקרובה וכרוכות בחוויית משחק המתרגלת מצבי יום יום.

לעומת בובת המשחק (DOLL) שעיצובה שלם ומגומר, בובת התיאטרון (puppet) היא תמיד חלקית.

למשל אצל בובת הכפפה: אין לה רגליים, וכל כולה סמרטוט שבקצהו ראש. לעומת זאת, כשידו של ילד או של מבוגר מפעילה אותה, היא עשוייה להתמלא חיים עשירים ולעמוד במרכזה של דרמה סוערת. מדובר כאן בהפעלה מבפנים.

כשהבובנאי או המבוגר המפעיל את הבובה מצליח "להיספג" בבובה, גם הקהל או הילד מצליחים לשכוח לרגע את מפעיל הבובה ולאפשר לבובה לחיות ב"כאן ועכשיו" של קיומה, שהוא קיום מטפורי. נוכחות המבוגר מסמנת את גבולות המפגש עם הבובה — הגבולות בין המציאות לאשלייה. גבולות בטוחים אלה מאפשרים לילדים להיסחף בחוויה הרגשית. כאשר הילד מפעיל את בובת התיאטרון הוא מתנסה בחוויה של כוח. לצד חוויה מרכזית זו, השימוש בבובה מאפשר לילד פיתוח דימיון ומודעות עצמית, עידוד הדיאלוג והשפה הדבורה, פיתוח יכולות תכנון ורצף ספורי ופיתוח מיומנויות של שיתוף פעולה עם ילדים אחרים. במובן זה תיאטרון הבובות הוא מערכת בין תחומית המעודדת אינטגרציה של פעולות הבעתיות.

"מכיוון שהקהל, הילד, יודע שהבובה אינה באמת חיה, עליו להשקיע". "הקהל" או הילד, אומר הבובנאי אריק בס, "פעיל לא פחות ממפעיל הבובה. עליו להשקיע השקעה של דמיון ונכונות להיענות למפעיל הבובה".

אברי בובת התיאטרון נושאים משמעות. ראש הבובה הופך חי בעזרת הבעות הפנים המעוצבות של הבובה. פעמים רבות הבעות אלה מוקצנות על מנת ליצור פרופיל ברור של הבובה.

ידי הבובה הם נשמתה. הידיים יוצרות את התנועה המרכזית של הבובה. בעזרתן היא מביעה את מה שמתחולל בתוכה. תנועות יד מדוייקות יאנישו את הבובה ויחשפו תהליכים פנימיים רגשיים.

הביגוד והחפצים נלווים ומהווים את התפאורה הצמודה של הבובה. פעמים רבות הם מחזקים את הדמות והתפקיד שהיא נושאת.

התפאורה מסביב יוצרת את סיפור המסגרת.

היבטים טיפוליים

כבר בעבר, שימשה הבובה בתפקיד "טיפולי". בובת הדאגה שמקורה בתרבות המאיה, מיועדת לעזור לאדם או לילד להירדם. הילד מספר לבובה את דאגותיו ובעיותיו ומניח את הבובה מתחת לכרית. כך, מעסיקות בעיות את הבובה במקום את הילד. לפי המסורת, יש 6 בובות, אחת לכל לילה במהלך השבוע. בובות הוודו, גם הן תחליף לכעס וצורך בנקמה. כיום מקובל השימוש בבובת חבר. בובה שהינה ייחודית למי שמפעיל אותה או לילד. יש לה דמות מאוד מאופיינת וייחודית והיא מייצגת קול פנימי ברור. בובות חבר שונות מאפשרות למטפל או למחנך להציג בפני הילד מגוון קולות פנימיים, לאפשר הדברות ביניהן ובכך להכיר ברפרטואר של הדמויות הפנימיות ולהרחיב אותו.

הבובותרפיה, הינה מודל למשחק בבובות במטרה לאפשר תהליכים טיפוליים מניעתיים. במודל זה מופיעה הבובה כאשר היא נושאת עמה סיפור רגשי שרלבנטי לחיי הילד. המשחק עם הבובה או תיאטרון הבובות, מאפשר לעבוד עם הרגשות והנושאים שהסיפור מעלה, מאפשר פורקן רגשי בהתאם למה שמהדהד אצל הילד. בנוסף, השיח שהילד יוצר עם הדמויות, עם הבובות, מעצים ומשכלל מיומנויות תקשורת ומיומנויות רגשיות וחברתיות יעילות. ההזדהות של הילד נוצרת הן בעקבות הסיפור ההשלכתי שרלבנטי לחייו והן בעקבות הזדהות עם בובה זו או אחרת שמביאות משאלות, רצונות ורגשות דומות לשלו. נוכל אפוא לומר כי למשחק בבובה ולתיאטרון הבובות יש ערך רב ככלי השלכה. הילד משליך על הבובה את הידע שלו, את מצב רוחו ואת הקונפליקטים בהם הוא נמצא. ככל שהבובה רחוקה יותר מהזהות האישית, למשל דובי, לילד קל יותר לעבד רגשות משמעותיים באופן מוגן, משום שמאפייני הדובי דומים רק בחלקם למאפייני הבובה האנושית.

גיורא-בר רמי, פסיכולוג המתמחה בטיפול בבובות טוען כי תיאטרון בובות מייצר פרדוקס. הוא מאפשר ריחוק שבאמצעותו הילד מגיע לקרבה.

הבובה הופכת להיות גשר בין העולם החיצוני לבין העולם הפנימי של הילד. בתיאטרון הבובות, הסיפור והבובנאי, מתווכים ומקשרים בין העולמות. במשחק החופשי עם הבובה הילד הוא זה שיוצר את הקישורים דרך הדיבור הפנימי ודרך הפעילות המשחקית. המטפל או המחנך יכולים להשתמש בבובה על מנת להביא קול אחר לתוך השיח או המשחק. לקול זה מותר להגיד דברים שהמטפל או המחנך אינו יכול לומר באופן ישיר לילד. למשל הבובה יכולה לומר לילד שהוא עקשן או שלא נעים לשהות עמו כשהוא מתנהג באופן לא ראוי. כוחה של הבובה בהיותה חופשיה ממגבלות אנושיות. היא אוכלת, ישנה או משחקת כאשר אנחנו חפצים בכך, אפשר להכות בה וזה לא כואב לה והיא יכולה לקום לתחיה או למות. בכך היא דמות שמסמלת את הכוח שהילד חפץ עבור עצמו. כוחו של הילד במשחק, היא ביכולתו להפיח בבובה רוח חיים. יש לו כוח לכפוף את רצונו עליה. ברצונו תחיה.

הפעילות בגן

הפעילות בגן נחלקת לשלושה מסלולים, המשתלבים זה בזה.

המסלול הראשון הוא משחק חופשי במגוון בובות בגן. הבובות תותאמנה לגילאי הילדים השונים. בגילאים הצעירים הבובות רכות יותר וגודלן מתאים לילד. בגילאים מבוגרים יותר ניתן להציע מגוון של בובות מחומרים שונים, בגדלים ובצבעים שונים. הבובות תמצאנה באופן קבוע בפינת הגן, הן בפינת "המטבח" ובפינת "הסלון" של הגן. יש לדאוג שהן תהיינה נקיות ומזמינות. לצד הבובות עצמן רצוי לצרף מספר קופסאות או סלסילות שמציעות לילדים ביגוד לבובות ואביזרים משלימים כמו מוצץ, בקבוקים, כפיות, סינרים, חיתולים וכו'.

המסלול השני הופך את המשחק בבובות לנושא נלמד בגן. במהלך שבוע או שבועיים, הפעוטות יעסקו בנושא באופן מכוון. המטרה הינה להרחיב ולהעמיק את המשחק בבובות על ידי הצעת גרויים שקשורים לנושא. אנו מעוניינים שהילד יבין דרך הפעילויות שהבובה מייצגת משהו אנושי שדומה לו. חשוב שהוא יתרגל משחקי דימיון בעזרת הבובה במצבים שונים. כמו כן אנו רוצים שהילד ירחיב את הרפרטואר הרגשי שלו בעזרת הבובה ושזו תהפוך להיות דרך נוספת לויסות רגשי שהכרחי לתקינות התפקוד האישי של הילד בגיל הרך. למשל, כאשר ילד לומד שחיבוק של הבובה וטיפול בה יכול להיות מנחם, הוא יכול לבחור בדרך זו כאשר הוא לא שקט, כועס או עצוב. מטרה נוספת היא לפתח אצל הילדים מיומנויות של דיאלוג עם הבובה בעקבות יצירת מערכות יחסים איתה. ילדים רבים נקשרים בגן לבובה ספציפית שאיתה הם מרבים לשחק ואיתה הם מפתחים תקשורת. בעזרת בובה שכזו, ניתן להרחיב את הדיאלוג הפנימי, להעשיר את השפה הדבורה ולהעשיר את הדימיון. לעיתים הבובה מסייעת לילד לפתור בעיות. שוב, ההכוונה בשבוע זה תציע לילד אפשרות להדבר עם הבובה ולהתייעץ בה לגבי קונפליקטים רגשיים או חברתיים.

מה נעשה:

א.     נפתח כל יום עם בובה. נרחיב את ההכרות איתה. מהו שמה, מהיכן היא מגיעה, האם היא שמחה להיות בגן, איזה סוד יש לה ועוד. הבובה גם יכולה לספר לילדים מה יקרה היום בגן, או להיעזר בה על מנת לפתור בעיה. למשל: הילדים בגן מתקשים לאסוף את המשחקים ואינם משתפים פעולה עם הצוות. הגננת מציגה את הבעיה דרך עיני הבובה, שמרגישה מאוד לא נוח שהיא זרוקה על הרצפה. הילדים מתבקשים לעזור… כאשר הגננת מציגה בובות מסוגים שונים, הן של בני אדם והן של חיות או דמויות מסרטים ומתוכניות טלוויזיה.

ב.     ניצור בשבוע זה בגן סביבות של טיפול בבובה: פינת ניקוי ורחיצה, פינת תסרוקות והלבשה, פינת רופא ופינת משחק לבובה. יש לתווך בין הילדים לבין הפינה ולהסביר מהו תפקידה. לאחר מכן הילדים ישחקו באופן עצמאי. המבוגר רק יוסיף ויציע רעיונות נוספים. למשל בפינת הרופא, המבוגר יכול להציע סיטואציה שבה הבובה הגיעה כי כואבת לה הבטן. משם הילדים ימשיכו לבד.

ג.      הילדים יכינו מקופסאות קרטון בגדלים שונים, בית בובות גדול. החיבור בין הקרטונים יעשה על ידי המבוגר והילדים יקשטו ויוסיפו אבזרים למבנה.

ד.     הגננת תזמן מצבים שונים של משחק וטיפול בבובה. למשל תשכיב את הבובה במרכז המעגל ותציין שהבובה חולה והיא לא יודעת מה לעשות איתה ואיך לטפל בה. הגננת תזמין ילדים שונים ללטף את הבובה, להציע לה בקבוק, לקחת אותה לרופא, לתאר את תסמיניה ועוד.

ה.    הגננת תיזום דיאלוגים שונים בין הבובות לילדים בנושאים שעולים במהלך היום בגן. למשל: ילד דחף ילד אחר או נשך אותו, שני ילדים רוצים את אותו המשחק, ילד שאינו רוצה לאכול ועוד.

ו.       הילדים יוזמנו להביא לגן ליום אחד את הבובות האהובות עליהם מהבית. כל ילד יציג את הבובה שלו, את שמה, מדוע הוא אוהב אותה, מה הוא אוהב לעשות איתה. האם היא עוזרת לו להירדם, או שהוא בוכה או שהוא אוהב שהיא לידו כאשר הוא משחק וכו'.

ז.      ילדים מגיל שלוש יכולים לנסות ולצייר בובה.

ח.    מצורפים בנספח רשימת ספרים ושירים בענייני בובות שכמובן ניתן לשלב בשגרת השבוע.

המסלול השלישי עיסוקו בתיאטרון הבובות תהליך עבודה במבט כללי יכלול את השלבים הבאים:

א.     הכרות עם המסגרת הפיסית של התיאטרון כולל המסך שפותח וסוגר את ההצגה. ניתן להכין תיאטרון בובות מקופסת מחזור או לקנות תיאטרון קבוע לגן. יש לזכור כי תיאטרון יש להפעיל, כלומר, אם לא נלמד ונעודד את הילדים לשחק בו, הוא יעמוד כחפץ בגן ובהמשך יתפוס מקום במחסן. אפשר בשבוע זה לפתוח בגן פינת תיאטרון, לסדר כסאות כמושבי תיאטרון, לחלק כרטיסים, למנות בעלי תפקיד – סדרנים וכרטיסנים וליהנות כל יום מהצגה מאולתרת של הילדים או של המבוגרים בשיתוף הילדים. דרך נוספת היא להעמיד את תיאטרון הבובות במרחק מה מול מראה גדולה. כך הילדים יוכלו לראות את עצמם וגם את הבובה. זה משעשע ומלמד כאחד.

ב.     הכרות עם בובות תיאטרון שונות. בובות כפפה, בובות אצבע, בובות על מקל וכו'. הילדים יתנסו בהפעלת הבובות ובהכנתן. ניתן מספר רב של סוגי בובות, מחומרים שונים.

ג.      הכרות עם אבזרי במה שונים, התפאורה שמותאמת לסיפור ומתחלפת, התלבושות של הבובות ואביזרים שונים ששייכים לסיפור או לדמויות. הילדים יכולים להתנסות בהכנת תפאורה בשיתוף פעולה זה עם זה. ניתן להכין 2-3 סצנות קטנות שבמהלכן מחליפים תפאורה. הילדים מאוד נהנים ונכנסים לעולם הסיפורי גם אם הם רואים את מפעילי הבובות ואת החלפת התפאורות.

ד.     ניתן להכין בובות מוזיאליות מבקבוקי הבאולינג. לחורר חור גדול בכדור פלסטיק ולהרכיב על ראש הבקבוק. כל בובה תקושט בעזרת כל מיני חומרים. באותו האופן ניתן להכין בובות של עמים שונים ולאפיין אותן בעזרת תלבושתן, עיניים מלוכסנות וכו'.

ה.    שמרו כל סוג בובות שהכנתם עבור הילדים או עם הילדים בקופסא נפרדת. כל פעם הוציאו תיבת בובות אחרת.

ו.       עזרו לילדים להמציא את ה"מצב" שממנו נולד הסיפור. לפעמים ניתן לתת כותרת בלבד והילדים מסתדרים ולפעמים צריך לעזור בשאלות מקדמות כדוגמת: אז מה קרה בערב? לאן הלך הליצן אחרי שהוא פגש את התרנגולת.

ז.      זכרו שכמו כל מיומנות משחק, גם תיאטרון הבובות אינו מתרחש בבת אחת. התחילו בבובה אחת ורק בהמשך ובהדרגה הוסיפו בובות לסיפור ובהמשך אביזרים.

ח.    בובות על מקל, סדין לבן ומנורת שולחן ניידת, יהפכו מהר ובהנאה לתיאטרון צלליות.

יחזקאלי, י., (1988), תיאטרון בובות, רשפים.

להד, מ., (2006) מציאות פנטסטית – הדרכה יצירתית, הוצאת נורד.

לנדי, ר., "אחד על אחד – תפקידו של הדרמה תרפיסט העובד עם יחידים", בתוך: ג'נינגס ס., (עורכת) 1993, דרמה תרפיה – תיאוריה ומעשה למורים ומטפלים, חלק ב', אח, קרית ביאליק.

מגד, א., (2001), פיות ומכשפות – סיפורים מטאפוריים בטיפול בילדים בסיכון, נורד.

סמדר קופר-קיסרי בובותרפיה: האפקט המעצים של עבודה השלכתית בגיל הרך באמצעות שילוב סיפורים ותיאטרון בובות.

נעמי יואלי תיאטרון הבובות וילדים:ממשחק לאמנות  הוצאה לאור – סל תרבות ארצי

נספח 1 – ספרות ילדים בנושא בובות

*זאתי- מרים רות

* לבד על המרבד –בריאן וילדסמית, הקיבוץ המאוחד.

*בובה סיטר- רלה מזלי וגם נועה.

*שלוש בובות הזהב- שמואל עזריאלי הוצאת קרית ספר

*בנים בנות ובובות/לאה גולדברג ואדית סמואל/עם עובד

*הבובה הגלמודה/דר רייט

*הבובה הכי הכי- סמדר שיר

*מה קרה לבובה של רותי/דינה דז'אלטלובסקי

*בריאן וילדסמית הוצאת הקיבוץ המאוחד

*בובה ודובון- מיריק שניר

*דובי פיפי ולישון-עשי וינשטיין

*פו הדוב- א.א. מילין

*הדובון לא לא- יצלק אבנון

*לילה דב – מיריק שניר

*הבובה זיוה- רפאל אליעז

*דובילה בונה בית- חיה שנהב

נספח 2 – שירי ילדים בנושא בובות

בובה זהבה – מילים: מרים ילן שטקליס

בובה ימימה – מילים : בלהה יפה

הבובה עדינה – זרעים של מסטיק אדום

בובה בובה בובתי – מתוך מותק של פסטיבל4

הבובה חולה – טיף טף

בובה שלי – דני גרנות

הבובה אלישבע – מרים ילן שטקליס

נספח 3 – קישורים בנושא בובות ותיאטרון בובות

http://www.traintheater.co.il/

http://www.tzoomipuppets.com/index-hebrew.html

http://www.bubima.com/34819/%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D_

http://www.puppetcenter.co.il/content.php?id=161

http://kinderland.xnet.co.il/index.php?act=register%20able%20events&cat=1898&week=20120726&id=1706&date=1343253661

פורסם בקטגוריה המענה בארגון החינוכי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על בובתי

  1. מאת לאה‏:

    אביה היקרה, תודה רבה לך על שהעשרת אותי במידע רב כ"כ. פיתחת את הנושא בדרך מאוד מעניינת שממש נותנת מוטיבציה להעמיק בנושא ואף ללמוד עליו מעבר. אולי יש לך מקום שתוכלי להמליץ עליו שאפשר ללמוד בו להכין בובות כפי שציינת למעלה: בובות כפפה, בובות אצבע, בובות על מקל מחומרי יצירה שונים וכו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>