לא ירד גשם שנוח החל לבנות את התיבה – תכנון מקדים לשנה החדשה

"לא ירד גשם כשנוח החל לבנות את התיבה"

תכנון מקדים = שנה חדשה קלה

שאלו את ניל ארמסטרונג, האדם הראשון על הירח, על הבעיות המרכזיות בטיסה אל הירח. על כך הוא ענה בבדיחה: "שתי הבעיות היחידות אותן אתה צריך לפתור כאשר אתה נוסע לירח הם איך להגיע לשם ואיך לחזור. אל תצא לדרך לפני שפתרת את שתי הבעיות". ובכן, אכן בדיחה אולם רבה בה האמת, לגבי תכנון בכלל ולגבי תכנון בגן הילדים בפרט.

מטרת המסמך הזה להביא בפניכן רשימה של מטלות שעליכן לבצע כעת על מנת לעמוד מוכנות מול האתגרים והמשימות של השנה הבאה. ככל שנערך מוקדם יותר, כך יקל עלינו להפנות את תשומת לבנו להיבטים שקשורים לאיכות היומיומית של הילדים בגן ולאיכות החיים של הצוות בגן.

שלושה עקרונות מנחים אותי בתכנון:

שמרו את מה שראוי לשימור – הביטו בהצלחות שלכן, מה עבד עבורכן ועבור הגן.

שנו את מה שמצריך שינוי – בדקו כל היבט בחיי הגן ובהתנהלות שלכן בעין ביקרותית, התייעצו עם המעגל הקרוב לכן, קבלו החלטה ושנו ללא פחד או חשש.

חדשו תמיד – בכל שנה הציעו משהו חדש, במטרה לרענן את עבודת הצוות, למנוע תהליכים של שחיקה ולשווק את הגן כמקום שמתחדש ועדכני.

למשל קראו את הרעיון הבא, קטן וחדש שיעלה חיוך של הערכה אצל ההורים וחיוך של שמחה אצל הילדים: אני מציעה לקראת הפגרה להוציא חוברת של רעיונות למשחקים ובילוי משותף של ההורים והילדים. חלק מן המשחקים יהיו כאלה שאתם משחקים כל יום בגן עם הילדים וחלק כאלה שמיועדים ספציפית לקשר של הורה-ילד. המשחקים יכולים להיות ברוח התפיסה של הגן, למשל בגן שדגלו הוא תנועה המשחקים שיוצעו להורים יהיו סביב פעילויות הקשורות לתנועה. באותה הרוח ניתן להוציא בשנה אחרת דיסק עם שירים לחופשה ובשנה נוספת המלצות לספרי איכות להקראה. שימו לב, כאשר דיסק עם שירים ניתן כמתנה לסוף שנה, זה נראה מובן מאליו ואולי אפילו לא מספיק. לעומת זאת כאשר הוא ניתן במחשבה חינוכית, כעזרה ויצירת הנאה להורה ולילד בחופשה הרי שזה יתפס כהשקעה נוספת ומוערכת, כי לא הייתן "חייבות" לשלוח משהו לפגרת הקיץ. גם עבור הילדים זו השקעה בעלת ערך, כי היא שומרת על הקשר של הילד עם הגן. בכל פעם שהוא משחק או שומע את הדיסק הוא נזכר בגן. בסוף המסמך הזה אציג רעיונות נוספים להתחדשות בגן, אולם בואו נתחיל עם רשימת הנושאים שיש להתארגן אליהן כעת, בחודשים יוני-יולי.

אז בואו נצא לדרך.

מה צריך להכין :

א.     קבעו עכשיו את ימי ההכנה לקראת השנה החדשה. אנשים מתכננים את חופשתם זמן רב מראש ורצוי שידעו מראש על מנת להתארגן. אני מציעה שיום אחד יהיה יום טכני של התארגנות ויום אחד יוקדש ללמידה.

ב.     חתמו עם הצוותים שלכם ועם ההורים שכבר נרשמו על חוזה לשנה הבאה. אי חתימה על חוזה עם עובד שלכם היא עברה פלילית למיטב ידיעתי. מול הצוות חתימה על חוזה חשובה לא רק חוקית, אלא ובעיקר כהצהרת כוונות וכביסוס כתוב של חובות המעסיק וחובות העובד. חשוב שתכניסו בחוזים, כנספח את כל מה שאתן חושבות שחשוב לגן ילדים כיחידה עסקית מיוחדת כמו: עישון, דיבור בטלפון, הגעה בזמן, ביביסיטר, ישיבות, שיחות עם הורים ועוד.

ג.      קבעו את התאריכים לאספות ההורים. עבור כיתות המשך שבהן מרבית הילדים ממשיכים בגן, ניתן לערוך אספת הורים קצת לאחר תחילת השנה, בספטמבר. עבור כיתות שבהן הורים חדשים בגן, או בתינוקיות, כדאי לערוך אספת הורים באוגוסט כדי להרגיע את ההורים ולהבטיח להם שהכל מתוכנן ומאורגן לשנה החדשה.

ד.     הכינו עם הצוות את השבוע הראשון לקליטה. במידה ויש לכן שעות קבועות לימים הראשונים ורשימת ציוד להורים, שלחו להם לפני שהם מבקשים. עם הצוות רעננו רעיונות לסיוע לילדים בימים הראשונים. לפעמים עולים רעיונות מאוד חביבים ומפתיעים שמסייעים להורים ולילדיהם להקלט בגן.

ה.    בדקו עם הצוות את נושא ימי ההולדת. מה עובד לצוות ולילדים ומה מצריך שיפור. במידה ואתם קונים מתנות לילדים, רצוי להערך לכך מראש ולעשות קניה מרוכזת, לאחסן ולשכוח מהמטלה הזאת לכל השנה.

ו.       בניית תוכנית העבודה: קנו או הדפיסו לוח שנתי של שנה הבאה. הכניסו לתוכו כבר עכשיו את כל התאריכים שקשורים לארועים בגן: ימי החופשה (כמובן), אירועים עם הורים, מסיבות עם ילדים, יום בחודש לקניית חומרים, ימי ניקיון מרוכזים, ימי גיבוש לצוות, הרצאות, שיחות עם הורים, טיולים הדרכה, פיקוח, וכל מה שאתם עושים כחלק מניהול הגן. בעקרון, צריך להיות פעילות אחת להורים פעם חודש ופעילות אחת לצוות פעם חודש. קביעת תאריכים מדוייקים וזמן רב מראש, מראה לצוות שלכם שאת מכבדים את זמנו ומאפשרים לו להתארגן מראש. אם תכניסו לתוכנית זו את ימי ההולדת של אנשי הצוות, יהיה קל מאוד לזכור ולהפתיע בעוגה ובתשומת לב. (כדאי לעבוד עם עפרון ומחק, כי בהתבוננות כוללת, יש לבחון האם האירועים לא צפופים מדי).

ז.      בהמשך לתוכנית העבודה, תקצבו את כל הרעיונות שלכם. כל טיול, מסיבה, גיבוש, ימי הולדת של הצוות וכדומה עולים כסף. אם תתקצבו מראש תוכלו לראות במה אתם יכולים לעמוד ומה יש להסיר מהפרק לשנה זו. ככל שתתקצבו מדוייק יותר תוכלו להתארגן נכון יותר. התקצוב מאפשר לכם לעשות סדרי עדיפויות נכונים לגן שלכם. למשל אם אתן מאוד רוצות להביא הרצאה להורים אבל פרוש הדבר שלא יהיה לכן כסף למפגשי הצוות, סדרי העדיפויות בענין זה ברורים. אפשר לוותר על ההרצאה או להעביר אותה לידי ועד ההורים, להחלטתם. אחרי שתקצבתם, בדקו אם אין צורך לעשות שינויים בתוכנית העבודה שכתבתם.

ח.    בניית תוכנית הלימודים: הזמינו את ראשי הצוותים שלכם לישיבות אישיות שבהן אתן עוברים בעזרת לוח שנתי נוסף על תוכנית הלימודים של הקבוצה. גם אם אינכן גננות, עליכן לדעת מה מלמדים בכל שבוע בכל קבוצה. פריסת הנושאים על פני כל השנה, תעזור באופן ישיר באספות הורים וכמו כן תאפשר לכם לעקוב אחר העבודה הפדגוגית במהלך השנה. חשוב לעשות זאת כעת, משום שזהו תהליך שלוקח זמן וחשיבה. שימו לב שאם קראתם לגן שלכם למשל גן אמנות, צריך שתחום הדעת אמנות יופיע בתוכנית הלימוד השנתית לאורך השנה.

ט.    הכינו הגדרת תפקיד לגננות ולאנשי הצוות. עשו רשימה של דברים שצריך לעשות במהלך היום, הן לגננות והן לאנשי הצוות. חשוב שתהיה רשימה מלאה ושהצוותים ידעו מה מצופה מהם לעשות. לי למשל מפריע כשאני רואה שאנשי הצוות גוזרים וחותכים בחצר בריסטולים וכו'. בזמן הזה צריך להשגיח השגחת יתר על הילדים וגם להפעיל אותם, במיוחד את הקטנים שבהם. הגדרת תפקיד כזו גם מונעת חיכוכים בין אנשי הצוות והגננות בגן.

י.       הכינו רשימת משימות לקראת הקיץ, במיוחד אם אתם משפצים או מסיידים, רצוי לאכסן באופן מסודר את הדברים. זו גם הזדמנות לעבור על ספרים ומשחקים, לסנן ולא לפחד לזרוק או לתת את מה שלא מתאים. במרבית הגנים שאני מכירה יש עודף עצום בצעצועים ומשחקים. לא כולם מתאימים ולא כולם נקיים ומלאים.

יא.   במידה וערכתם שינויים בתנאי העסקה של העובדים, יש להודיע בכתב לעובדים על ההחלטה הזאת לקראת סיום השנה על מנת לאפשר להם להחליט האם הם רוצים להמשיך לעבוד בגן. כמו למשל: באחד הגנים שלמו לצוות ולגננות שעות נוספות עבור מפגשי גיבוש של הצוות. כאשר מנהלי הגן הבינו את הטעות הם החליטו להפסיק לשלם לימי הגיבוש ולשלם עבור ישיבות רק לעובדים לפי שעות. החלטה שכזו מעוררת הרבה כעס למרות שהיא צודקת לחלוטין, זו דוגמא אחת אבל ישנם מצבים רבים שנעשו טעויות בתחילת הדרך ומאוד קשה לקבל החלטה לתקן אותן.

יב.   תיקי גן – הכינו תיקים לניהול השוטף שלכם לפי החלוקה הבאה:

תיק כוח אדם – כולל סיכום שיחות, החלטות, בקשות וכו', לכל עובד יש דף עם פרטים אישיים שלו, ניסיון בגן, ניסיון נצבר, השכלה וכו' (יש להכניס כאן גם את החוגים)

תיק גננת – כולל את כל הנושאים של השנה פתוחים ברמת השבועית וכוללים פתיחת הנושא בהתאם למארגן מוסכם. יש הרבה תוכניות לדוגמה באינטרנט שאפשר להתבונן בהן ולהתאים אותן לצרכים שלכם.

תיק חומרים – כולל: אינוונטר הגן: כל הציוד והמשחקים הבלתי מתכלים. לכל חודש רשימת קניות מתכלים שיש לקנות לפי הנושאים של השנה + שוטף. לבדוק מה צריך לחדש לקראת השנה החדשה.

תיק מטבח – רשימות תזונה לפי עונות השנה (במידה ומבשלים בגן), רשימות חומרי גלם, כלים וציוד מתכלה ושאינו מתכלה + ציוד שאינו פדגוגי כמו נייר טואלט, מגבות…

תיק ילד – כל גננת תכין לכל ילד תיק שבו יצטברו במהלך השנה באופן מבוקר עבודות שלו, שאלונים, תצפיות וכו'. כמובן דף ראשון עם פרטים אישיים ושאלון שימולא על ידי ההורים.

רעיונות להתחדשות

א.     הוצאת דיסק לכל נושא שנלמד בגן שכולל את השירים והקראת הסיפורים בנושא. טוב לגן כפרוייקט שמאפשר המשכיות גם עם גננות ואנשי צוות חדשים, טוב לקשר עם ההורים ולרצף בית-גן. טוב במיוחד עבור כיתות פעוטונים צעירים שעדיין לא יכולים לדבר ולספר מה קרה היום בגן.

ב.     הוצאת עיתון של הגן פעם בחודש. מעדכן את ההורים בכל הפרטים, יוצר תחושה של קהילה, מעלה את מעמד הגננת כאשר היא כותבת על עבודתה עם הילדים. מחזק את הקשר של ההורים עם הגן, מזכרת נפלאה לילדים בשנות בגרותם.

ג.      עבודה שנתית ולמידה בגן בתחום מסויים. למשל, קבלת החלטה שהשנה הבאה מוקדשת לסופרים וסופרות ישראלים, להכרות עימם, להבנה של סגנון הכתיבה שלהם ומה הוא מציע לילדים. לצוות זו הזדמנות להרחיב ולהעמיק את המיומנויות שלו בהקראת סיפור, בדיון על סיפור, באמצעי ההמחשה. הספרים אינם צריכים להיות קשורים לנושא הנלמד אולם הסופר, תמונתו וקורות חייו מוצגים בגן ומתחלפים מדי חודש. עבודה דומה אפשר לעשות בתחומי אמנות אחרים כמו מוסיקה או אמנות חזותית. אפשר לקחת את נושא המדעים שמציע למידה מקיפה ומתאימה לגיל הזה ועוד. היתרון הוא בלמידה מעצימה של אנשי הצוות את התחום, בקניית מיומנויות בתחום והעשרת הגן כולו בידע וכלים. בגן שבו הדרכתי בעבר, הקדישו מחצית מן השנה לסיפור בריאת העולם. תהליך העבודה היה מקיף ומעמיק ובסופו ניצב בפאר רב כדור ענק עשוי מעיסת נייר שרובד אחר רובד, מבריאה לבריאה, הפך לכדור הארץ. במהלך העבודה הילדים למדו גם על שמירת כדור הארץ ועל איכות הסביבה.

ד.     הקמת קהילה לומדת של הורים ואנשי צוות- הרצאה אחת בחודש במימון משותף, שבה ההורים והצוות יחד לומדים ומתמחים בחינוך בגיל הרך. אפשר להשתמש בכוחות פנימיים של הגן ושל ההורים או להזמין מרצים מבחוץ.

ה.    קהילת הגן מאמצת קהילה אחרת שיכולה להתרם משיתוף כזה כמו בית אבות, בית חולים לילדים, גן לחינוך מיוחד ועוד. חינוך לערכים נקנה במעשה ולא בדיבור, ושיתוף מעין זה תורם לשתי הקהילות.

ו.       התמחשבות – זהו פרוייקט לא פשוט בהרבה גנים, בעיקר משום חוסר הענין וחוסר הניסיון של הצוותים בתחומי המחשב. אני חושבת ששימוש מושכל במחשב מקל על העבודה בגן, על הקשר בין אנשי הצוות ובין ההורים לצוות, על הניהול השוטף ועוד. בגן שיש בו קושי בתחום, כדאי לקחת באופן משותף קורס ללמוד המחשב מההיבט של צרכי הגן. כלומר, לגבש תוכנית הכשרה שעונה על צרכי הגן לדוגמת שליחת מיילים, עריכת קבוצה במייל, חיפוש באינטרנט אחרי חומרים, יצירת טבלה וכו'.

ז.      יצירת שינוי – שנו את מסיבות הילדים שאתם עושים. לא תמיד צריך לעשות אותו הדבר. מסיבת פורים אחר הצהריים יכולה להיות נהדרת עם ההורים במקום מסיבת חנוכה. גם שולחן ליל הסדר ביחד עם ההורים יכול לנחול הצלחה והנאה. כמובן שכל החלטה כזו תלויה בגודל הגן, במספר הילדים בכיתה ועוד, אולם אל תתנגדו עקרונית לשינוי ולהתחדשות.

ח.    יום פתוח בגן. פתחו את הגן להורים מספר ימים בשנה. בגן גדול, כל כיתה תהיה בזמן אחר כדי לא ליצור בלגן. ימים פתוחים מחברים בין הגן לבין הבית, מראים להורים את מורכבותה של העבודה והסבלנות הנדרשת ומגבירים לפיכך את ההערכה של ההורים לעבודה שנעשית בגן.

ט.    אתרו את הכשרונות והיכולות של אנשי הצוות שלכם והשתמשו בהם. למשל, אם יש עובדת שמעבירה מפגשי תנועה נפלאים, הזמינו אותה להעביר מפגשים כאלה גם בקבוצות האחרות. התנועה בתוך הגן בין הצוות, תעצים את העובדים ותגרום להם לרצות להשקיע ולהתאמץ יותר – כולם רואים את היכולות וכולם מפרגנים. זה מצויין כנוגד שחיקה ולהעלת המוטיבציה של הצוותים בגן.

תהנו ושתהיה שנה מנוהלת ומתוכננת

אביה

 

פורסם בקטגוריה הסדר בארגון החינוכי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>