שימוש פעלתני בשרטוטים אדריכליים

 

תוכניות אדריכלות – שימוש בחומר מזדמן

מרבית הדברים מתחילים מסיפור.

נפגשתי עם תוכניות ושרטוטים אדריכליים באחד הגנים.  ערמה גדולה של תוכניות כאלה מודפסות על דפי נייר גדולים ומקופלים, הייתה מונחת בפינת המרפסת. שאלתי, "מה זה", ונאמר לי שהגן מקבל תוכניות אלה מאחד ממשרדי האדריכלות בעיר. "ומה אתם עושים איתם", שאלתי. נעניתי כי הניירות בגלל גודלם משמשים כמפות השומרות על השולחנות בזמן עבודה בצבעי גואש.

פתחתי תוכנית כזו בכל גודלה על שולחן העבודה ופתאום ראיתי בבהירות כיצד היא מזמנת בפשטות רבה עבודה ברמות התואמות את ההתפתחות בתחומים השונים של ההתפתחות.

מכאן ואילך הדברים פשוטים. צילמתי כמה תוכניות ושרטוטים נוספים מצאתי באינטרנט ומתוך התבוננות במה שהן מזמנות, עלו רעיונות לפעילויות שונות שניתן לעשות עם הילדים. יש לזכור להתאים את הפעילות לגיל הילדים ולענין שהם מגלים.

הפעילויות המוצעות נוגעות בתהליכי הרכישה והשליטה במושגים ובמיומנויות הבאות:

טיפוח הבנה ותרגול בנושאי הנדסה ומדידה:

א.    הכרת הקו הישר, הקו העקום, קטע וקרן.

ב.     הכרת צורות סגורות וצורות פתוחות.

ג.      הכרת צורות סכמטיות ומיונן: משולשים, מרובעים, עגולים…

ד.     הכרת מושגים ראשוניים במדידה בעזרת אמצעי מדידה אינטואיטיביים ומקובלים.

ה.    הבנת המושג שטח והיקף

ו.       הבנה שחפץ תלת ממדי ניתן לייצוג באופן דו ממדי וזיהוי החפץ על ידי רמזי הצורה.

טיפוח הבנה ותרגול בנושאי חשבון

א.    מניה של אלמנטים חוזרים

ב.     מניה של צורות שונות

ג.      זיהוי ספרות ומספרים שכתובים בתוכנית

טיפוח מיומנויות חזותיות

א.    הבחנה על פי רמזים למשל- מצא את המשולש שבחדר השינה, או היכן העיגול שממוקם בפינה השמאלית…

ב.     הבחנה בצורות שמכילות צורות נוספות כמו ריבוע שמחולק לריבועים קטנים.

ג.      זיהוי בדמות מול רקע למשל זיהוי משולש בתוך צורות משולבות.

טיפוח מיומנויות גרפיות:

א.    העברת קו ישר

ב.     העברת קו מנקודה לנקודה

ג.      העברת קו עקום

ד.     מילוי צורה בצבע או בדוגמה

ה.    דיוק

ו.       העתקת חלק מהתרשים

טיפוח מיומנות לומד

א.    מילוי הוראות. למשל: העבר קו מפריסת המיטה אל סימון הכיריים במטבח, או העבר קו מתחת לסימון הכיורים, או הקף… צבע…סמן בX..

ב.     עבודה לפי דוגמה

ג.      השלמת משימה עד הסוף המבוקש

ד.     עבודה בזוג, או בשלשה על אותו נייר.

טיפוח הבעה ויצירה

א.    גזירת חלקים מהתרשים ובניית תוכנית חדשה

ב.     ציור תרשים של הבית

ג.      ציור תרשים של בית חלומות, לונה-פארק… (ניתן לשלב בפעילות כאלה גם עבודה במחשב)

ד.     צביעה וציור על גבי התרשים ליצירת ביטוי חופשי יחודי

 

מצורפות מספר דוגמאות עם הוראות.

אני בטוחה שיהיו לכם עוד הרבה רעיונות.

תהנו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פורסם בקטגוריה חומרים, כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>