פעילויות לפיתוח הבעה רגשית


כמחנכים והורים אנו נוטים להקדיש זמן רב לפיתוח מיומנויות היסוד הקוגניטיביות שאנו מאמינים שיקדמו את הילדים שלנו. בחרתי להביא בפניכם פעילות בדגש על הבעה רגשית, משום שאני מאמינה, שמיומנויות אפקטיביות ויעילות של הבעה, ויסות ושליטה רגשית, הן תנאי הכרחי להתפתחות הילד בגיל הרך. כאשר עולמו הרגשי של הילד מאוזן ומווסת ונמצא תחת שליטתו, הוא מרגיש בטוח בעצמו ויכול להתפנות ללמידה.

התרפיות הקוגניטיביות מציעות  בין היתר מודל  שנקרא: א.מ.ת.

א=אירוע: מה שקרה

מ=מחשבה: התחושות, הרגשות והמחשבות שלנו בעקבות מה שקרה – הפרשנות

ת=תגובה: כיצד אנחנו מתנהגים.

 

התגובה שלנו – ההתנהגות, היא תוצאה של הפרשנות שלנו את האירועים שמתרחשים סביבנו. פרשנות זו מכתיבה את ההתנהגות שלנו גם אם במבט אחר, הפרשנות בכלל אינה בהלימה לאירוע.  לדוגמה: ילדים שמפרשים אירועים רבים של מגע חברתי וניסיון להתקרבות כ: "הוא חטף לי" (במילים או בשפת גוף), עלולים לפתח דפוס של התנהגות תוקפנית כלפי האחר (מכות, משיכה בשיער, דחיפה, צרחה), או דפוס של בריחה ואי התמודדות (התקפלות, בכי).

אצל ילדים החוש המוסרי קיים כחוש של אמפתיה כלפי האחר. דבר זה מסייע בידיהם לצלוח חלק מהמורכבות החברתית בהצלחה. אולם מכיוון שהמיומנויות המוסריות עדיין אינן קיימות, הדפוס ההתנהגותי תלוי מאוד בפרשנות המיידית של האירוע.

תפקידנו כהורים ומחנכים הוא בשני ערוצים מרכזיים:

א.לעורר את המודעות של הילד לאפשרות שקיימות אפשרויות נוספות לפרש את הקונפליקטים. (אולי הוא לא חטף לך, אלא רצה לשחק איתך?).

ב. לסייע לילדים למצוא דרכים לבנות שלטי הכוונה בין הפרשנות לבין התגובה ההתנהגותית. (אני כועס, אבל אני לא ארביץ לו, אלא אלך להגיד לגננת).

 

אני מאמינה שבמידה ונשכיל להרחיב את טווח הפרשנויות של הילד ונוכל ללמדו לווסת את רגשותיו באמצעים שונים – הילדים יפתחו תגובות גמישות של התנהגות רגשית וחברתית, תגובות יעילות למצבים משתנים ללא דפוס אחיד המקבע את המחשבה ואת ההתנהגות. לכן, חשוב שנעסוק בגן ובבית גם בפעילויות מכוונות להבעה רגשית ופיתוח מיומנויות בהיבט הרגשי.

 

מקבץ פעילויות

 

  1. משחק דרמטי בעולם החיות. נבקש מהילדים לבחור (פעם המבוגר בוחר ופעם הילד) חיה שהם אוהבים. נחקה את הקול שלה ואת התנועה שלה. (מבוגרים- זה הזמן להשתטות). עקבו אחר הבחירות של הילדים שלכם. באיזה חיה הם בוחרים. את הילדים שכבר יש להם שפה מילולית, ניתן לדובב בהקשר לבחירה שלהם: מה הם יודעים על החיה, האם הם אוהבים את התכונות של החיה, את הקולות שלה, איך זה מרגיש לדעתם להיות אותה החיה, האם האחרים מפחדים מהחיה והאם נעים לה שמפחדים ממנה.

תנועה ותחושה הם בסיס לפיתוח אמוציונאלי רחב ועשיר. חלק מהחיות מייצגות את הרגש באופן מאוד ברור ולכן אנו משתמשים בדימויי חיות בטיפוח ובהעשרה של ביטוי רגשי.

  1. משחקים עם בובות (כן! גם בנים ואולי במיוחד בנים, עם בובות). המשחק עם מגוון בובות מאפשר לילדים לפתח אמפתיה כלפי החלש, כלפי מי שתלוי בי. ישנם מחקרים רבים שמקשרים בין פיתוח האמפתיה בגיל הרך לבין חינוך מוסרי בהמשכו. קל יותר לילדים אמפתים לפעול יחד עם הזולת ובשיתוף פעולה איתו, כי הם חווים את הזולת לא לוותר!

לכן: נציע לילדים מגוון של בובות למשחק ויחד נשחק עם הבובות כאשר האמירה היא: אני אחראי לדאוג לך: לאכול, לשתות, להתקלח ולהתנקות…. ואפילו לשחק איתך. את/אתה אחראיים על הבובה על אותן הפעולות. ניתן לשחק במשחק אפילו קצת תחרותי לילדים שפחות מגלים ענין ורצון בהתחלה וכל פעם שהם מטפלים בבובה אחרי שטיפלו בהם, הם זוכים בנקודה או בפרס קטנטן.  חלק מהטיפול כרוך גם במגע עם הבובה. כאשר נצפה ונראה שהילד לא נוגע באופן רך ומכיל בבובה, נלמד אותו איך לגעת. כדאי לתת לבובה שם, לדאוג לה לבגדים ולמיטה וכו', כך שהדימיון של הילד יוכל לפעול במלואו. בכל פעם, נשאל את הילד להרגשתו בעקבות הטיפול שלנו והוא גם ישמש כפה לתחושות ולהרגשות של הבובה בעקבות הטיפול שלו בה. כאשר הילדים מצליחים לפתח קשר רגשי עם הבובה, הם ימשיכו וישחקו איתה גם ללא הכוונת מבוגר, משום שדרכה הם מיישמים דברים שהם למדו בעצמם.

  1. משחקי קלפים או תמונות שהדפסנו במחשב של הבעות פנים של רגשות שונים. אנו רוצים שהילד ילמד בשלב הראשון להכיר את מגוון ההבעות ולהיות מסוגל לחקות אותן. במשחק, נציג תמונות שונות. הילדים בתורם יצטרכו לחקות את ההבעה בסיבוב הראשון. בסיבוב השני הם ילמדו לתת שם להבעה כמו: אישה כועסת, ילד פוחד…בסיבוב השלישי הילדים יעלו השערה (מגיל שנתיים וחצי בערך- תלוי שפה), למה הילד פוחד, האישה כועסת… ניתן לתת להם אפשרויות (כמו בשאלות אמריקאיות), המטרה אינה לחוד חידות לילדים אלא לפתח מודעות, שרגש גורר תגובה. הורים יצירתיים מאוד יכולים לחפש תמונות באינטרנט של מצבים חברתיים כמו ילדים רבים. נשים את התמונה ונבחן איזה מכרטיסיות הבעות הפנים מתאימה לתמונה. הרעיון הוא להגיע למצב שבו הילד מבין שיש אירוע מסוים, האירוע גורר פרשנות שכלית ורגשית כמו:(לקחו לי ואני עצוב, לקחו לי ואני כועס, לקחו לי ואני פוחד לקחת חזרה). הפרשנות גורר בתורה התנהגות (אני אחטוף, אני ארביץ, אני אבכה, אני אתחבא בפינה…) עם אותם קלפים אפשר לבקש מילדים בני שלוש להציג סיטואציות פשוטות ולעמוד איתן לפי המודל הבא. לדוגמה :

מהו האירוע: החבר שלי שהגיע לשחק איתי לקח לי את הצעצוע שנורא התחשק לי פתאום לשחק איתו.

מה אני חושב: שגם אני רוצה, שהוא יקח לעצמו הביתה….

מה אני מרגיש: עצוב, פוחד, כועס, מבולבל…..

מה אני עושה: מתאפק, מבקש בחזרה, חוטף, בוכה, הולך להורה לבקש עזרה….

חשוב שהילדים יפנימו בהדרגה שאין לנו שליטה על מה שאנחנו מרגישים אבל יש לנו שליטה על מה שאנחנו בוחרים לעשות.

 

  1. הכנה: קנו בריסטולים גדולים. ציירו את הילדים בשכיבה – קו מתאר בלבד. תלו את הבריסטול הלבן הגזור , על הקיר. בקשו מהילדים ובקשו מהילדים להצביע במקום בגוף שלהם שבו הם מרגישים שהם כועסים. לאחר שהם הצביעו על הגוף שלהם, הזמינו אותם לבחור צבע ולצבוע על הדמות את אותו המקום. אל תתערבו במה שהם מציירים. חזרו על אותן הפעילויות עם רמה רגשות נוספים: עצב, שמחה, פחד, גועל, קנאה…(מספר הרגשות בהתאם לגיל הילד). תלו את הדמות על הקיר בחדרו של הילד. ניתן לגזור מגזרות של דמות הילד, שנגזרה מבריסטול, מנייר דק המתלבשות  על המגזרת המקורית. בכל פעם שהילד מוצף רגשית, ניתן להזמין אותו לעבוד מחדש עם הצבעים על מגזרת חדשה לבנה. הרעיון הוא שבכל פעם אנחנו מתנקים מהרגשות הסוערים שלנו ומתאזנים מחדש, ובכל פעם יש לנו אפשרות לבטא רגשות סוערים על מקום נקי.

  1. מציירים ביחד קווים. מסבירים לילדים שקווים הם שרבוטים שיש להם התחלה וסוף, ושעל מנת לצייר קו נדרשת יותר שליטה. מבקשים מהילדים לבחור צבע ש"אינו רוצה לקום בבוקר" ולצייר קו. לאחר מכן בוחרים בצבע ש"רוצה שיציירו אתו" ומציירים קו נוסף. מציירים קו שלישי שמפחד, וקו רביעי שרוצה לעזור לכל הקווים האחרים ואפשר להמשיך גם עם קווים שכועסים, מרגישים בודדים, מרגישים טוב/רע וכו'. לאחר מכן, כל ילד מסביר את ציורו לילדים האחרים: הוא מצביע על כל קו ומגלה את זהותו.

  1. מחברת רגשות: קונים לילדים מחברת ריקה ללא שורות ומאפשרים להם להכין אותה על ידי קישוט הכריכה בכל מיני חומרי יצירה. כותבים את שמם על הכריכה. המחברת משמשת למצבים רגשיים שבהם יש הצפה רגשית. בעקבות מצבים אלה ניתן להציע לילד- בוא נצייר במחברת את הרגשות שלנו. הילד יבחר צבעים (רצוי גירי שמן- פנדה) ויעבוד על הדף עם הצבעים שבחר. בעקבות ההבעה הצבעונית, נשאל את הילד איזה רגש זה ונכתוב אותו על הדף. הציור צריך להוביל לשיחה שבה הילד מתאר את  הרגש, מספר עליו ומחפש דרכים להתמודד איתו. הרגשות ממש לא צריכים להיות רק שליליים.

  1. הכינו בבית מד מצב רוח. שבו הילד יכול לסמן מהו גובה מצב רוחו. הילדים יסמנו בכל בוקר או ערב, את מצב רוחם על המד. בדרך זו הם יכולים לראות את השתנות מצב הרוח של עצמם. במידה ועשיתם עם הילדים פעילות מאוד מהנה, שלחו אותם לסמן שוב על המד את מקומם. במידה והילדים חוו אירועים לא נעימים או חוויות של עצב וכעס, שוב שלחו את הילדים לסמן מהו מקומם על המד. עבור המבוגר, הסימון של הילד מאפשר לדעת כיצד הילד מרגיש או כיצד הוא תופס את הסיטואציה מבחינה רגשית. המד מעודד מודעות להרגשה פנימית, מודעות לשינוי ברגשות. במהלך הזמן, הילדים מפנימים את הפעולה ומבצעים גם ללא המד החיצוני, התמקמות רגשית ביחס לאירועים שונים.

  1. ספרות שעוסקת ברגשות. קיימת ספרות ענפה שעוסקת ברגשות. כדאי להשתמש בספרים אלה על מנת לעודד את הילדים לדבר על רגשותיהם, להזדהות עם רגשות של דמויות בסיפורים, ולחקות דרכים להתמודדות.

רשימת ספרים

שאמא תחזור / שמואל בנשלום

כעס, פחד וגעגועים יצאו לטיול / ליאורה סוטו

לפעמים אני פוחד … / ג'יין ורנר וטסון

ליאורי לא רוצה לבד / אשרית סלע

יוהב / וולף אולברוך

צפרדע פוחד / מקס פלטהאוס

טרופותי / ג'וליה דונלדסון

יש עכבר במטה / סיגל פלד-דריאל

אין שם אריה / נורית זרחי

יש מפלצת בשרותים / לורנס בורגיניון

מי גנב את השמש? / נורית יובל

חולצת האריה / אורי אורלב

מלאך הקסם של דנה / גוני מרדור סביר

לילה חשוך אחד / אורה איל

פחדרון בארון / מאיר מרסר

מותר לפחד / מיטש גולנט ואמי ס' בהר

ארץ יצורי הפרא / מוריס סנדק

פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו / מירה מאיר

אריק פוחד מן החושך / לינה אלכסנדר

הנמר שמתחת למטה / נורית זרחי

 איך מגרשים פחד שנכנס לתוך הלב? / דליה בר-אל

החתול דלעת משנה את הדעת / יונתן יבין

אריה בלילות / מאיר שלו

מפלצולה / רחלי בהרב

מפלצת מתחת למטה של גילי- אנג'ליקה גליטץ ואימקה זוניכסן

אין כאן שום מפלצות / שרון ג'נינגס

אוסקר והו / תאו

האריה שחשב שהוא פחדן / גדי טאוב

עמית כבר לא פוחדת / עפרה גלברט-אבני

מפלצת? אין דבר כזה! / כריסטינה בטלר

ינשופונים / מרטין ודל

הדב עוז / סיגל אדלר

הימים הצבעוניים שלי- דר' ז'וס-מודן

לפעמים- פאול קור- דביר

ארץ יצורי הפרא- מוריס סנדק- כתר

איפה המפלצת שלי- טלי בשוראי יצקוביץ- כתר ואורים

בננה – אד ויר – כנרת

רוזי ברכבת השדים- פיליפ וכטר- ידיעות אחרונות

כנפיים- מאיה חנוך – כנרת

כולם כועסים עלי / נורית כהן  (דני ספרים)

פנים רבות לאהבה / ג'ואן וולש אנגלונד  (כנרת)

כשהנחש והעכבר נפגשו לראשונה / שלי אלקיים  (כתר)

נשיקות / רותי קינן  (ר. סירקיס)

הנשיקה שהלכה לאבוד / דבורה עומר  (שרברק)

גבעת ההיפופוטם / חגית אהרונוף  (הקיבוץ המאוחד)

הכוכבים הם הילדים של הירח / יהונתן גפן  (דביר)

מה שבלב / עזי בן-כנען  (רכגולד)

על צד שמאל / אורי אורלב  (כתר)

רגע שקשה לשכח / יונה טפר  (הקיבוץ המאוחד)

לא בכיתי הפעם / לאה נאור  (כתר)

עצומח / כנרת נוי  (סער)

מוכר העננים / שלומית כהן אסיף  (הקיבוץ המאוחד)

הנשיקות המתגלגלות / יעקב גליל  (רחש)

כל אחד טיפוס מיוחד / עפרה גלברט-אבני

לפעמים בגשם לפעמים בלב / שלומית כהן אסיף  (כתר)

עלבון / ג'אנין איימוס  (ש. פרידמן)

הקפיצה / שרה שילה  (כתר

סודו של חבוק / עליזה סטרוד  (לילך)

יותם נורא כועס / אליעזר מלכיאל  (מסדה)

הקוצים של פודי / שולה מודן  (מודן)

כעס, פחד וגעגועים יצאו לטיול / ליאורה סודו  (זימזון)

ריטה רוצה ללמוד לאהוב / גלילה רון-פדר  (מודן)

חיליק החלזון הבישן / דני שגב  (כתר)

קול הלב / דבורה עומר  (שרברק)

דמעות ורודות / חנה גולדברג  (הקיבוץ המאוחד)

תנין קטן והאהבה הגדולה / דניאלה קולוט  (מעריב

הנסיכה תבוא בארבע / וולפדיטריך שנורה  (כתר)

ספורו של עגול / גילי אורן רחמים  (אוריון)

לא לפחד כלל! / ציפי פינגלה  (ציפור הנפש)

פורסם בקטגוריה רשימות הבהרה והסבר להורים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות על פעילויות לפיתוח הבעה רגשית

  1. כל הכבוד על ההשקעה בטקסט ובבחירת רשימת הספרים. באמת עבודה יסודית. כולנו מקווים שהילדים שלנו לא יזדקקו לעזרה מיוחדת אבל לפעמים הילדים מתקשים ואין בכך שום בושה.

  2. מאת חלי טייאר‏:

    שלום אביה, את בוודאי לא זוכרת אותי אבל אני עברתי אצלכם לפני שנתים וחצי קורס של ניהול והקמת גני ילדים (הקורס הארוך) ובחלק השני שלו היו לנו שיעורים איתך.
    רציתי רק לומר לך שאת מקסימה ומאוד נהנתי ללמוד איתך. גן טרם פתחתי אבל החלטתי לעשות הסבה אקדמאית לגננת וכיום אני לומדת לימודים די אינטנסיביים במכללת תלפיות ומקווה כבר להשתלב כגננת בשנה הבאה. את כתבת לי הקדשה בסוף הקורס שם כתבת לי לא לזנוח את החלום וללכת איתו קדימה וזה מה שאני עושה ומקווה להצליח. תודה .

  3. מאת תמר‏:

    מקסים אני בשמחה ישתמש בדוגמאות שלך בעבודתי תודה רבה

  4. מאת אמנה חגאזי‏:

    מאמר ופעילויות מצוינות לעבודה עם הגיל הרך ,נתת לי רעיונות לפתח פעילויות בגני להפעת רגשות .

  5. מאת נופר‏:

    וואו… את פשוט אלופה !! עזרת לי מאד ותרמת רבות להשכלתי! תודה לך על ההשקעה ועל כך שהעלית את כל זה! את פשוט מדהימה!

    • מאת sigal alfasy‏:

      תודה רבה!!
      על מערך מובנה ועשיר.
      וכן על היצע רחב ומפורט של ספרות בנושא.
      כל הכבוד לך על היוזמה וההשקעה והשיתוף!!
      קניתי הרבה.

  6. שלום רב,
    ראשית תודה . למדתי המון.
    שמי עליזה הרשקוביץ וכתבתי ספר ילדים אשר נמצאים השלב של חייהם בו הם לומדים להכיר את העולם סביבם על מנת שיוכלו לרהט את עולמם הפנימי. אני מעבירה מסר חיובי של מציאות החיים בצורה מובנית, לילדים. הספר עוזר לילד ללמוד להתגבר על רגשות של עצב ותחושת חשש. כאשר יש הורים שתומכים אפשר לדבר על גירושים בצורה לא מאיימת ואפילו צבעונית ועליזה.

    בברכה,

    עליזה הרשקוביץ
    0544544111

להגיב על דפי צביעה להדפסה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>