גמילה בהצלחה

סיכום זה מתבסס על ספרה של דר עדנה כצנלסון- המדריך לגמילה מחיתולים/הוצאת עמיחי, על ספרן של דר' רונית פלוטניק ומירה אשל – ספר הגן/ בהוצאת הקיבוץ המאוחד, על מחקרים בתחום ועל הניסיון שהצטבר בגנים בהדרכתי, בהובלה מקצועית של תהליכי גמילה.

 מידע –

עם הגיל מתפתחת שליטה נוירולוגית המאפשרת לילד לשלוט באופן רצוני בשרירים. ככל שהוא מתבגר, מערכת העצבים שלו מקבלת מסרים המונעים מהשלפוחית להתרוקן באופן אוטומטי. תדירות הפרשת השתן משתנה עם הגיל. תינוק מפריש שתן כ-20 פעם ביום וכשהשלפוחית גדלה פי שלושה או ארבעה, בגיל שנתיים שלוש – הפרשת השתן מופחתת לעד 10 פעמים ביום. בגיל הגמילה עולה קיבולת כיס השתן, השליטה הרצונית בסוגרים עולה ובמקביל עולה הפרשת ההורמון בשם ADH המשמש כמווסת השתנה.

ממחקרים שונים עולה כי ניתן לגמול בכל גיל, בדרכים שונות. המחקרים השונים מצביעים על יתרונות וחסרונות שונים בכל בחירת מועד גילאי לעידוד הגמילה ולהתחלת התהליך בהתאם לתפיסות פילוסופיות שונות אודות חינוך. בנוסף, משפיעות על התהליך נורמות תרבותיות, תיאוריות פסיכולוגיות רלבנטיות לאותה התרבות, אווירה דמוקרטית במשפחה, יציאה לעבודה מלאה של אמהות מחוץ לבית וזמינותם של חיתולים חד פעמיים. בתרבויות המערב נוטים לאחר את תהליך הגמילה ביחס לתרבויות המזרח, שבה יש תביעה לגמילה מוקדמת.

המחקר מראה שהגיל הממוצע של התחלת הבשלות הוא בגיל שנה וחצי- שנתיים אולם בדרך כלל קל יותר לגמול ילד גדול יותר, שמודע לתהליך, בעל מניע ומשתף פעולה. בנוסף, יש לזכור שמועד הבשלות יכול להיות גם גנטי וישנן משפחות שיכולות לספר על גמילה מאוחרת או מוקדמת מאוד של רבים מבני המשפחה. בממוצע, בנות ככלל בשלות לגמילה מעט לפני הבנים, ולילדים עם קשיים התפתחותיים –פיסיים או רגשיים או לילדים עם מחלות כרוניות או לילדים שחוו טראומות קשות  יש זמן גמילה משלהם בהתאם לקשיים שלהם.

מהן הסכנות בגמילה מוקדמת מדי:

התהליך נמשך זמן רב מדי.

התנגדות לגמילה מצד הילד שאינו מבין, אינו מעונין או שאינו מסוגל.

בעיה ביחסים בין הורים לילדים או חוסר רצון לבוא לגן (הילד מתבייש בפספוסים וחש אשם)

תחושה של כשלון ופגיעה בדימוי העצמי.

סימני מצוקה של תוקפנות או קשיי הסתגלות כתוצאה מלחץ ממושך.

עצירות ממושכת כתוצאה מחרדה.

ריצה להתפנות כל זמן קצר בגלל הלחץ של הילד ושל הסביבה – בזבוז אנרגיה וכוח של הילד והחרפת התסכול.

מה דורש תהליך החינוך לניקיון מהילד? (ובהתאם לכך אנו מבססים את הקריטריונים שלנו למוכנות לגמילה)

מודעות גופנית ושליטה גופנית טובה (יציבה, הליכה, ריצה,ישיבה וקימה עצמאית).

יכולת נוירולוגית ושרירית – יכולת לווסת את התנועות: להתחיל ולעצור על פי בקשה או הוראה, הפחתה במספר ההפרשות ביום וחיתול יבש למשך שעתיים לפחות.

יכולת להיענות למוסכמות חברתיות כמו אכילה בכף ורחיצת ידיים.

יכולת להתאפק ולדחות סיפוק, לוותר על מה שנעים.

יכולת לעמוד בתסכול – לא תמיד יש הצלחות בהתחלה.

יכולת להיפרד מהמבוגר או מחפץ – להתקרב ולהתרחק על פי מטרה.

שימוש מופחת באמצעי הרגעה אורליים. יכולת לוותר על הבקבוק במהלך חלק גדול של שעות היום.

יכולת שפתית ותקשורת טובה בהקשר של העברת מסרים ברורה שמתחילה בהודעה על עשיית הצרכים והתעניינות בהתפנות של מבוגרים או ילדים אחרים בשירותים.

הפגנת אי נוחות פיסית במצבי לכלוך ונכונות להתנקות.

קיומה של אינטראקציה חיובית ומתמשכת בין הילד לאחרים משמעותיים, שאפיונה אמון.

יכולת ריכוז והתמדה בפעילות.

התמצאות ברצף שגרת היום.

התחלת ההבנה של הקשר בין סיבה לתוצאה (פעילות מכוונת להשגת מטרה).

קיומו של מניע פנימי – הפגנת רצון לעצמאות וחיקוי המבוגרים (הורדת מכנסיים לבד).

מכיוון שילד בגמילה, צריך לאסוף את כוחותיו לבצע מהלך של שליטה והתפתחות רצוי מאוד לא להתחיל גמילה בתקופות מעברים, בתקופות שינויים או מתח, בזמן מחלה, כשילד סובל מעצירות או מהפרעות אכילה בולטות.

הספרות המחקרית מראה שיש עליה דרסטית בתרבות המערבית בהפרעות אכילה והפרשה, אולם אין קשר מוכח מחקרית בין מועד הגמילה לבין בעיות שונות הקשורות לגמילה. ישנם מצבים שונים פיסיים ורגשיים שעלולים לפגוע בכל תהליך הפרשת שתן וצואה גם אם היה תהליך גמילה ראשוני תקין.

כאשר מתבסס דפוס התנהגותי שמזיק לילד כגון: עצירות, פחד משירותים ועשיית צואה בטיטול בלבד, רצוי לפנות לאדם מומחה בתחום כמו רופא התפתחותי, גסטרולוג או פסיכולוג שינחה את ההורים כיצד להגיב נכון ואיך לפעול.

מהו התהליך הנכון בין הגן לבית.

הנחות היסוד: א. הוריו של הילד הם הקובעים את מועד התחלת הגמילה.

                    ב. רצף נכון ושיתוף פעולה בין הגן לבית מביאים לתוצאות טובות יותר.

                    ג. הילד הוא במרכז- צרכיו והתפתחותו האינדיבידואלית ולכן אין גמילה קבוצתית.

הצעת הגן לתהליך מקדים:

א.      ההורים מעריכים שילדם בשל לגמילה או שבגן רואים בשלות מוכחת להתחלת התהליך.

ב.      ההורים קובעים פגישה עם הגנן/נת של קבוצתם, ויחד בוחנים את הקריטריונים לבשלות הילד.

ג.       במידה והוחלט להשהות את מועד הגמילה – קובעים מועד חדש לבדיקה מחודשת אולם במקביל, יחד עם ניצני הבשלות של הילד נתחיל לעניין אותו בשיח אודות חשיבות הניקיון האישי, נסביר מה מתרחש בחדר השירותים, נתאר את התהליך כאשר הילד מתעניין בו, נעודד ילד להושיב בובה על האסלה ולתרגל משחק בנושא ונקריא סיפורים בהתאמה לגילו שעשויים לעניין אותו. כל הפעילות הללו צריכות להתרחש בהתאמה לענין שהילד מגלה בנושא.

ד.      במידה והוחלט להתחיל  בתהליך – אנו ממליצים שההורים יתחילו את התהליך בבית במשך כשבועיים. החיתול יוסר עם שובו של הילד הביתה במהלך השבוע עד לשעת ההשכבה, ובסופי השבוע – לזמן ממושך יותר, בהתאם לסדר היום של המשפחה בסוף השבוע. אנו לא ממליצים לצאת לסוף שבוע במלון 5 כוכבים בדיוק בתאריך זה… האווירה השקטה בבית, המעקב וההכוונה הצמודים של ההורה, נגישות השירותים והתמיכה האינטימית של בני המשפחה, חשובים מאוד בתחילת התהליך. כדאי להורים לערוך מעקב אחרי זמני היציאות של הילד שלהם בשבוע שגרתי, מספר ימים לפני תחילת תהליך הגמילה על מנת להציע לילד ללכת לשירותים בנקודות זמן רלבנטיות לילד. כך תאלצו פחות לנדנד לילד ויהיה פחות לחץ עליו. כחלק מן התהליך לכו עם הילד לבחור תחתונים.

בגן אנו לא מציעים סיר לילדים מפאת היגיינה ולכן אנו מציעים שגם בבית תתחילו כמו בגן בשימוש בישבנון בשירותים, אולם אין מניעה להשתמש בבית בסיר אם זו ההעדפה של הילד וכך קל לו יותר.

הגמילה בבית : המלצות :

אין לתת לילד לשבת בהתחלה על האסלה לבד (גם עם הישבנון), ולהשאירו שם עד שיצא לו. לוו את הילד לשירותים, שבו בסמיכות נוחה.

אל תבקשו ממנו להתאמץ פיסית. הפנו את תשומת ליבו למה שקורה בתוך הגוף שלו, כסממן לצורך של הגוף להתפנות.

עודדו ושבחו את הילד (ללא הפרזה) גם אם הוא לא הצליח.

אל תעשו מזה עניין לדיון רחב של כל בני הבית במהלך כל ימי הגמילה.

לאחר כשבועיים, ההורים יעדכנו את הגן בתהליך. במידה שהילד שלכם מצליח ב-90% מהמקרים להתפנות בשירותים, להגיע אליהם בזמן גם אם צריך להפסיק משחק לצורך העניין, ניתן להתחיל בתהליך הגמילה בגן.

ציידו את הגן בכמות מספקת של תחתונים ובגדים להחלפה ופול- אפס במידה והוחלט להשתמש בהם(תחתוני טיטול) לצורך החלפה והשכבה.

המשך תהליך הגמילה בגן:

 הגננת ואנשי צוותה, מציעים לילדים שנמצאים בתהליך גמילה, להגיע לשירותים בזמן המעברים, לפני הפעילויות. למשל, לפני החצר, לפני יציאה לטיול, לפני כניסה למפגש. זאת על מנת להזכיר לילדים שיש לתת את הדעת על הצרכים של גופם ובענין זה ההליכה לשירותים דומה להצעת השתייה שמוצעת לילדים באופן מרוכז. ההצעה קולעת לחלק מן הילדים ולאחרים שלא הצליחו להתפנות בזמן המשותף, אנו מציעים במהלך הפעילות עצמה ללכת שוב לשירותים. בדרך כלל, כאשר התהליך צולח יפה, הילדים משתפים פעולה, הצוות יודע מתי להציע למי ולאט לאט הילדים מבקשים מעצמם ללכת לשירותים. אנו משתדלים ללכת על חבל דק: להציע מספר פעמים סביר מבלי ל"הציק" ולהפריע לפעילות הזורמת של הילדים. הקושי המרכזי בגן נובע מהעובדה שהפעילויות והמשחק עם ילדים אחרים "מסיח" את דעתו של הילד מהקשבה לגופו ולפעמים הוא נזכר בצרכיו, כאשר זה מאוחר מדי. מן הצד השני, קיים רצון סמוי להיות כמו כולם ולכן יש לילדים כוח ומניע פנימי להתמודד עם תהליך הגמילה גם בגן.

הצוות ידווח לכם כל יום האם התהליך מתקדם והאם הילד מצליח להתפנות ללא פספוסים רבים.

במידה ואין התקדמות או יותר נכון, מתרחשת נסיגה לאחר כשבועיים, יש לעצור את התהליך, לשקול יחד עם הגנן/נת מהם הסיבות ומה ניתן לעשות ולהיערך מחדש. במידה והגמילה ביום מתרחשת כהלכה ומתבססת בהצלחה ניתן להתחיל לגמול את הילד בשנת הצהריים בגן ובהמשך בשנת הלילה.

חשוב לזכור כי תהליכי הגמילה כרוכים בתחושות וברגשות שמתרחשים בתוך הגוף של הילד ולא תמיד הוא יכול להביע את עצמו. זהו תהליך פשוט פיסית אבל מורכב תחושתית ורגשית. לכן חשוב להתייחס אליו בזהירות. זהירות פרושה לא למהר, להיות בטוחים שהילד שלכם אותת לכם מספיק פעמים שהוא מוכן. כאשר הילד מוכן, כל התהליך כולו הוא פשוט ומהיר וכרוך עבור הילד בתחושות של סיפוק והישג.

פורסם בקטגוריה רשימות הבהרה והסבר להורים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על גמילה בהצלחה

  1. מאת שרה‏:

    לאביה שלום,
    קודם כל יישר כוח על ההשקעה והנכונות והמוכנות שלך להדריך ולחלוק עם צוות הפורום מהידע הרב שיש לך, כל פעם אני מתפעלת ומתפעמת מחדש על כל ההצעות, והפתרונות החינוכיות שאת מעניקה לכל המתלבטות, והמבולבות בכל תחום ונושא חינוכי כל שהוא, אני לא יודעת אם כאן זה הכתובת לפנות אלייך אולם אם גם כאן אני יכולה לפנות אלייך פשוט בפורום בתאריך 1.8.12 התכתבת איתי לגבי גמילה של תאומים עם עיכוב התפתחותי מולד, ומאז לא קיבלתי שום מענה, אומנם קיים שיפור מאז ועד היום ממש משמעותי היות שאחד התאומים היה במצב של לא רק לא לבקש אלא גם כאשר היה מפספס לא הפריע לו, וגם לא ביקש שאחליף לו אבל היום הוא ממש ניכנס לבד יושב לבד וכאשר הוא עושה מוחא לעצמו כפיים,אולם אני חוששת מתחילת שנת הלימודים הבא היות שהם יהיו בקייטנה ואני לא יודעת אם המדריכות שם יוכלו להתאפק ולא לשים להם טיטול אחרי פיספוס שקורה לרוב היות והם אוהבים להסתכל על עצמם בזמן עשיית הצרכים ומה לעשות שהצ'ופצ'יק שלה קטן והם משפריצים ישר על המכנס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>