בתאבון אוכלים בגן

בתאבון – אוכלים בגן תזונת הילדים מהווה נושא חשוב המדובר בתקשורת בין הורים לצוות הגן. בחרתי לכתוב מאמר קצר זה על מנת להבהיר נקודות חשובות הקשורות לאחריות המשותפת שיש לגן ולהורים לגבי אכילה ותזונה בגן. ידע כללי חשוב לדעת שתזונה קשורה באופן ישיר לחיי הרגש שלנו. למשל כשאנחנו עצבניים- חלק …

על החינוך המוסרי בגיל הרך

על החינוך המוסרי בגיל הרך / אביה עוזני הדחף לכתיבת מאמר זה מגיע מהשדה החינוכי. בשיחה עם קבוצת מחנכות צעירות על התוכנית השנתית שלהן, עלה הצורך לתת ביטוי להדגשים החינוכיים הערכיים שמלווים את עבודתן השוטפת. כהכנה לדיון מעמיק בעניין בקשתי מהקבוצה לנסח מסמך קצר בדבר הערכים אליהם הן מחנכות. מלאכה …

שימוש פעלתני בשרטוטים אדריכליים

  תוכניות אדריכלות – שימוש בחומר מזדמן מרבית הדברים מתחילים מסיפור. נפגשתי עם תוכניות ושרטוטים אדריכליים באחד הגנים.  ערמה גדולה של תוכניות כאלה מודפסות על דפי נייר גדולים ומקופלים, הייתה מונחת בפינת המרפסת. שאלתי, "מה זה", ונאמר לי שהגן מקבל תוכניות אלה מאחד ממשרדי האדריכלות בעיר. "ומה אתם עושים איתם", …

על המחברת המכוונת

המחברת המכוונת לגילאי הגן, הינה קונספט חדש ביחס לתפיסת הגירויים המוקדמים להם ילדים נזקקים טרום כתיבה וקריאה. לב ויגוצקי, חוקר ותיאורטיקן של התפתחות התודעה בראיה תרבותית, מדבר על המושג "טווח ההתפתחות קרוב". לטענתו תפקידו של המבוגר הוא לקרב את הילד בעזרת תיווך אל הנקודה הבאה בהתפתחותו. נקודה שהוא אינו יכול …

מתי אנחנו עושות לילד "חור בראש"?

מאת: מירי מתתיהבעלת תואר שני ב"פיתוח מערכות חינוך" ותעודה בהנחיית קבוצות. כיום עוסקת בהכשרת אנשי חינוך לגיל הרך, ליווי הורים, הנחיית קבוצות הורים לילדים בעלי קשיי קשב וריכוז. בעלת ידע נרחב ומעמיק בגישות חינוכיות מגוונות, בעיקר "חינוך פתוח" ו"חינוך וולדורף". מגבשת גישות אינטגרטיביות לניהול הפעוטון וגן הילדים, על מנת לאפשר …

מיום שנבראתי

מיום שנבראתי, אספתי רשמים אל תוך  סל בטנה העגול של אמי, שערסל אותי קלות, כעובר. בשנת חיי הראשונה שימש הסל כמקום אליו שבתי כל פעם שהעולם נהיה כבד ועמוס מיד. בזמנים כאלה, הייתי מרוקנת מידיה של אמא ומחיקה כל חפץ או פעולה , ממלאת בגופי במהירות את הקן המרופד ומחברת …

דרך המלך בתקשורת תומכת-בין הורים לבין צוות הגן

אספת ההורים הראשונה של  גלית הגננת תוכננה בקפידה. חשוב היה לה שהכל יאמר ויעשה נכון ושתצליח להעביר להורים עד כמה היא אוהבת את הילדים ואת המקצוע שבחרה לעצמה. כאשר הסתיים המפגש לאחר כשעתיים, גלית שתפה את הסייעות שלה בתחושות הבאות: "הם כל הזמן הפריעו לי, הם לא היו מוכנים לתרום …

סביבה חינוכית

סביבה חינוכית היא חלל פיסי שבו נוצרים יחסים ואינטראקציות בין כל הגורמים השוהים בגן. היא סביבת למידה שבה מתרחשת פעילות. המתכוונת לחינוכם של אלה הנמצאים בה תוך התחשבות בתהליכים, בצרכים ובשינויים המתרחשים בה. כל אלה בהתאם למטרות החינוך הנובעות מהשקפות על מהות החינוך , הילד , ההוראה והלמידה .ארגון מרחב …

מארגנים למערך שעור או פעילות

דוגמאות למארגנים לתכנון פעילות בגן לפניכם מארגנים שונים לתכנון מפגש ופעילות בגן. הכנת החומר מראש וארגונו במארגן מבטיחה שהפעילות המתוכננת תכיל את כל האלמנטים הנדרשים. כמו כן, עבודה בעזרת מארגן, מאפשרת להעריך את טיב הפעילות לאחר הביצוע. האם התמקדתי בנושא ובמושגים המרכזיים שאותם בחרתי, האם המטרה הושגה וכיצד אבדוק זאת …

מבטן ומלידה טיפול בילדים בהקשר הטרום לידתי בשיטת המטמורפיק – יוכי קשת

יוכי קשת היא מרפאה הוליסטית החוקרת את הדפוסים הטרום לידתיים והשפעתם. תרפיית המטמורפיק, או בשמה האחר התרפיה הטרום לידתית,מציעה שפה ייחודית לקריאת ההיסטוריה האישית שלנו ולהתבוננות במקורות דפוסי התנהגות בחיינו. דפוסים אלה שורשיהם כבר ברחם, בידע ובחוויה ההדדיים אותם חולקים האם והעובר. המילה מטמורפיק נגזרת מהמילה היוונית מטמורפוזה, שפירושה שינוי …