תקציר הרצאה: "על גבולות וחינוך – מה עושים כשכועסים"

"בוקר אחד קמנו וגילינו שהילד החמוד שלנו הפך להיות רודן קטן ואימתני. אנחנו חסרי אונים, הצילו."  הדוברים הם ההורים של אלון ואמיר ועינב ורותם ו…ילדים רבים מקסימים שהלכו ל"איבוד".

תחושות של חוסר אונים, דאגה ותסכול מלווים את ההתמודדות שלנו כאנשים פרטיים וכמערכת ציבורית נוכח העלייה התלולה בכמות הדיווחים על חוסר משמעת, פריצת גבולות וגילוי התנהגות תוקפנית אצל ילדים צעירים בבית ובגן.

אנו שואלים את עצמנו:

האם משהו לקוי אצל הילד שלי?

האם אני הורה גרוע או גננת לא טובה?

מדוע הילד עושה דווקא לי בושות ובעיות?

האם ניתן לתקן את טעויותיי?

איך צריך להתנהג כשילד זורק את עצמו על הרצפה כל בוקר?

ההרצאה: "על חינוך לגבולות – מה עושים כשכועסים" עוסקת בסוגיות הקשורות בחינוך למשמעת ולגבולות בראיה הומניסטית. במסגרתה נעסוק בנושאים הבאים:

מהי בעיית משמעת ומהן מקורותיה.

מהם המאפיינים של ילדים עם בעיות משמעת.

הצורך ב"סדר" והזכות ל"מענה".

תוכנית לפיתוח גבולות חיצוניים ופנימיים כדרך לחיים משותפים של הורים וילדים.

תקציר ההרצאה

מודל של חינוך לגבולות  צריך לייצג השקפה הומניסטית של תהליכים חינוכיים. הרמזור נבחר לייצג מודל זה. הרמזור הינו חפץ המווסת את ההתנהגות התחבורתית במטרה לאפשר תנועה של כלי רכב והולכי רגל. כך גם החינוך לגבולות. מטרתו לאפשר לילד את מירב התנועה האפשרית תוך שמירה על חייו ועל רגשותיו ובהתייחס להיותו חלק מקבוצה. לכן, עלינו לשאול את עצמנו לא רק מהם הגבולות האדומים שלנו (כמו האור האדום ברמזור), אלא מהם הגבולות "הירוקים" בהם ילדנו יכול לצמוח  בהנאה ובבטחה.

גבולות הינם חלק ממנגנון איתו אנחנו נולדים ואותו אנחנו מגבים . יש לנו מנגנונים המציבים גבולות פיסיים, גבולות רגשיים וגבולות חברתיים. אנחנו מתקשים לחיות ללא גבולות לא רק משום שלחברה סביב לנו יש צרכים הישרדותיים המחייבים יצירת חוקים, נורמות הרגלים וערכים, אלא גם משום שהגבולות משמשים מענה לצרכים פסיכולוגיים של שמירה, הגנה, צמיחה והתפתחות.

רגשות הינם מנגנון הגנה המשמש גבול. הרגשות יעילים כאשר הם מווסתים. ילדים צעירים אינם יודעים לייעל ולשלוט ברגשות

ולכן הם מוצפים לעיתים קרובות ברגשות חזקים והתנהגותם הופכת להיות תוקפנית ובלתי יעילה בזמן זה. גבולות  שומרים על הילד בזמן זה ומשמשים הזדמנות ללמידה על כוחותיו ויכולתיו לממש את הרצונות האישיים המתפתחים.

הצבת גבולות מאוד נוקשים שאינם מתייחסים לכשירות הרגשית המתפתחת של הילד ולאופן החשיבה המיוחד שלו, יוצרים הסלמה בתוקפנות. לכן, נחוץ מודל  תואם להתפתחות הילד .

מודל 5 הדמויות

מה ילד צריך ללמוד על מנת לחיות במסגרת של גבולות ומשמעת

  1. לזהות קשר בין רגש לתגובה.
  2. לזהות קשר בין פעולה לתוצאה
  3. לבחור ולקבל החלטה
  4. לקחת אחריות על בחירה
  5. לפרוק רגש ולשחרר לחץ
  6. להתמודד עם רצונות שאינם ניתנים לביצוע
  7. להסתגל לשינויים
  8. להתמודד עם קונפליקטים
  9. ליישם את הנלמד ולשמור על שליטה

עקרונות כללים: התבוננות והקשבה, מיפוי – מה מצליח עבור הילד שלכם, מודל חיקוי של ריסון

המודל: מציג 5 דמויות סמך המייצגות תפקידים שונים ביצירת סביבה לחינוך לגבולות וכן להתמודדות עם מצבים מאתגרים התנהגותיים. במצבים שונים אנחנו משתמשים בסדר שונה בדמויות השונות, לא תמיד בכולן. לכל דמות יש כלי או חומר אחר.

5 דמויות הסמך : איש הלב, איש הקשר, איש ההפקה, איש החילוץ איש משמר הגבול.

איש הלב – תפקידו להניח את התשתית הרגשית של אהבה, קבלה ואמפתיה לתהליכי הגדילה של הילד

איש הקשר- תפקידו ללמד את הילד על הקשר בין עולמו לעולם החיצוני וההשפעה של התנהגותו על עולם זה

איש ההפקה- תפקידו לארגן את סביבת הילד על מנת למנוע חלק מן ההתפרצויות הרגשיות והתוקפנות

איש החילוץ- תפקידו לחלץ את הילד כאשר הוא "טיפס על עץ גבוה מיד".

איש משמר הגבול- תפקידו להתריע על פריצת גבולות ולא לאפשר אותה.

מודל 5 הדמויות

פורסם בקטגוריה המענה בארגון החינוכי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>