סדנת הציפורים

מטרתה של סדנת הציפורים היא לדון בצוותים חינוכיים במשמעותה של עבודת הצוות.

הדיון בסוגיה זו אינו חד פעמי. במהלך שנות חייו של הארגון יש לדון בה שוב ושוב ולהעמיק

בדילמות שהיא מייצגת. טיפוח הלכידות הקבוצתית נעשה באופנים שונים: בעבודה משותפת על

משימות חינוכיות, ביצירת הנאה מאירועים משותפות ושהיה משותפת יחד ובלמידה אודות

עצמנו כקבוצה. סדנה זו מתאימה לפתיחת שנה או כהכנה לקראת פרויקט ארגוני משותף .

הציפורים

לצורך הסדנא יש להכין 3 סדרות של צילומים או ציורים של ציפורים.

בסדרה הראשונה מובלטים מאפיינים חיצוניים שונים של ציפורים שונות ומגוונות.

בסדרה השנייה מופיעים תמונות של מרחבי מחיה שונים של ציפורים: עצים, שמים, אגמים…

בסדרה השישית מופיעות תמונות של ציפורים במבנים חברתיים שונים. בודדים, זוגות, להקות.

יש לדאוג שיהיו מספיק תמונות מכל סדרה עבור כל המשתתפים. בדרך כלל כאשר עובדים עם תמונות צריך שיהיו כ-150% תמונות ממספר המשתתפים.

תהליך העבודה בסדנה:

  1. כניסה לפעילות: הנוכחים ינסו להיזכר בסוגים שונים של ציפורים המוכרות להן ובמשפחות שונות של ציפורים. המטרה היא להיכנס לעולם המושגים של בעלי הכנף על מנת שבהמשך המינוח הלשוני יהיה יותר עשיר ויותר מדוייק.
  2. פורסים על הרצפה את התמונות של הסדרה הראשונה ומבקשים מכל אחד לבחור תמונת ציפור המייצגת את דמותו בכל אופן שיבחר.
  3. בוחרים תמונה מהסדרה השנייה כאשר שאלת ההנחיה היא: בחר תמונה מן התמונות הבאות המייצגת את הסביבה שלכם כציפור.
  4. בוחרים תמונה מהסדרה השלישית המייצגת את הציפורים או העופות שחיים במרחב מסביב.
  5. כעת, ברשות כל אחד שלוש תמונות.
  6. מבקשים מכל אחד להתייחס אל שלושת התמונות, כאשר כל אחד פונה בתורו לאדם שיושב מימין לו ומדובב אותו על התמונות שבחר. המנחה יכול להיעזר בשאלות שלפניכם על מנת לחדד את ההתבוננות בתהליך:
      • איך אני נראה כציפור, כבעל כנף?
      • צבע, גודל, מבנה, סוג, הבעת פנים, כיוון, מצב נוכחי, קולות,מה אני אוכל,
      • במה אני עסוק……
      • איך נראית הסביבה שבחרתי לי
      • מרחבים, צבעים, מקורות הזנה, קולות בסביבה, גיוון…..
      • מי הן הציפורים במרחב מסביבי
      • מראה (גדולים, קטנים, מסייעים, מאיימים…)
      • המקום שהעופות האחרים תופסים בתמונת חיי.
      • סוג בעלי הכנף והעופות ומידת הדמיון ביניהם.
      • התפקיד שהם ממלאים.
      • התאמתם לסביבה, לאקלים ולעונה, צורת חייהם
      • מהי מערכת היחסים בסביבה שלי
      • הייחודיות של הציפורים בסביבה, התפקיד של כל אחד בקבוצה, יחסי
      • הגומלין, השפעות הדדיות, הקביעות בסביבתי,נדידה.
  7. מתחלקים לקבוצות של 4-5 אנשים, משתמשים בגיליון נייר גדול ומציירים את המרחב המשותף שהקבוצה בחרה לעצמה וכיצד מרחב זה משרת אותה. המרחב יכול להיות קן, אגם, שמיים, נוף ערטילאי או כל מרחב אחר.
  8. מציגים את התוצרים בפני המליאה ודנים במרחבים משותפים אפשריים.

נקודות לשיחה ודיון

מה אנחנו יכולים ללמוד מעולם של בעלי הכנף על עצמנו, על תחום המחיה המשותף שאנו חולקים עם האחרים:

מהם הגורמים שמקדמים עבודת צוות או בולמים אותה

מהם הרווחים וההפסדים שלנו בעבודת צוות

מהו הערך המוסף לשונות בקבוצה

מה אפשר ללמוד על תהליך קבלת החלטות בקבוצה

פורסם בקטגוריה המענה בארגון החינוכי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>