מושגי יסוד בחשבון לגיל הרך

מתמטיקה הינה דרך סדורה ושיטתית שבעזרתה אנחנו מסדרים את העולם ויכולים להידבר באמצעותה. אפילו הפעילות הפשוטה ביותר של עריכת שולחן למספר סועדים, הופכת ליעילה וברורה יותר אם אנו יודעים שאנו זקוקים ל-12 צלחות ובהתאמה כוסות, סכום ומפיות. אם לא הייתה לנו שיטה למניה, הרי שהיינו הולכים מן הארון אל השולחן הלוך וחזור ולא אוספים בבת אחת את הכמות הנחוצה. הקושי במתמטיקה הוא בהיותה שפה בעלת מבנים מופשטים שאינם מגובשים עדיין בחשיבה של הילד. בעברית ,מילה אחת מציינת דבר מסוים ורק אותו. למשל, המילה כוס יכולה לציין כוסות שונות אבל המהות של הכוס נשמרת. במתמטיקה, המספר 2 יכול לציין שתי כוסות, שתי צלחות, שתי אוניות וכו'. לכן יש חשיבות רבה בהוספת הכינוי לשם המספר וכמו כן יש לשים דגש על תהליכי מניה ולא על ספירה.

גננות רבות מעוניינות להטמיע את השפה המתמטית בפעילויות השונות בגן, לכן ערכתי במסמך זה רשימה של מושגי יסוד ומיומנויות יסוד בחשבון.

מושגי יסוד בחשבון לגיל הרך

  1. מיון וסיוג עצמים (לא בתמונות, אלא החפצים עצמם) לפי תכונות שונות לקטגוריות שונות, מתן שם לקבוצה כמו: משפחה, בעלי חיים, בגדי חורף וכו'. בדיקת פריטים שונים האם הם שייכים באמת לקבוצה, מיון אותם פרטים לקבוצה עם שם אחר. למשל אפשר למיין בגדים לפי הבד שממנו הם עשויים, לפי דוגמה, לפי צבע, לפי עונות השנה. חשוב שהילדים יבינו כי המיון והסיווג לקבוצות אינו שרירותי אלא יש אפשרויות רבות לקבץ את אותם הפריטים.


  1. הכרות עם גופים הנדסיים וצורות הנדסיות בסיסיות: כדור, קובייה, חרוט, תיבה…עיגול מרובע משולש. לאחר ההכרות הראשונית עם הגופים ואחר-כך עם הצורות הציעו לילדים לזהות את הגוף בחפצים בסביבתם. חשוב שהילדים יבינו שחפץ יכול להכיל בתוכו מספר גופים, למשל הבקבוק של התינוק מכיל במבנהו גוף שנקרא גליל ופטמת הבקבוק הינה גוף שנקרא חרוט. חשוב שהילדים יבינו שהצורה נגזרת מהגוף, למשל אם תשימו קובייה על נייר ותציירו את קו ההיקף שלה תקבלו ריבוע.
  2. מושגי היסוד

יחסי גודל ומרחב: קטן – גדול , סידור לפי הגודל

צרופים חד-חד ערכיים- כפית אחת לצלחת אחת

ארוך קצר

גבוה נמוך

עבה דק

רחב צר

חשוב לזכור שכל מושגי הגודל והמרחב, המשקל והכמות הם יחסיים, לכן   לא נאמר לילדים: עץ א' גבוה ועץ ב' נמוך אלא עץ א' גבוה מעץ ב' או עץ ב' נמוך מעץ א'


מושגי כמות:        מעט- הרבה

יותר, פחות, שווה

אחד, אחדים, הכל, כלום

זוגות

מושגי זמן:           לפני אחרי

סדר יום

בוקר ערב

יום- לילה

אתמול, היום, מחר

מושגי משקל:      קל כבד

מעט, מחצית, מלא, ריק


מושגי כיוון ומקום: התמצאות במרחב

ימין- שמאל, למעלה, למטה

לפני, אחרי בין אמצעי

ראשון אחרון

התחלה סוף קצה

(מושגי כיוון ומקום ניתן לתרגל עם הילדים בחצר בעזרת משחקים שונים.)


  1. מניה:

פיתוח מיומנויות מניה. מה אפשר למנות ומה לא, איך מונים ואיך אומרים נכון את מה שהתקבל מהמניה. השוואת כמויות שההבדל ביניהן הוא פריט אחד על מנת להגיע לתובנה שכל מספר גדול מקודמו ב-1, בפריט אחד. בפעולת המניה חשוב שהילדים יעשו אותה עם חפצים ממשיים ולא עם תמונות. יש לבקש מהילדים דרך משחק שיביאו 3 חפצים צהובים, 4 עלים מהחצר וכו'. בדרך זו הילד חוקר כל הזמן את תהליך המניה של עצמו. האם הבאתי מספיק, האם חסר לי וכו'.


  1. שימור כמות: הכמות הפריטים אינה משתנה כאשר מיקום הפריטים משתנה או המרחק בין הפריטים משתנה. ניתן להמחיש זאת לילדים על ידי שימוש בשתיים או שלוש צלחות בגדלים שונים. העברת הפריטים מצלחת לצלחת אינה משנה את הכמות. צריך לתרגל זאת פעמים רבות.


  1. המספר כתכונה של קבוצה- המספר הקרדינלי.

המספר הקרדינלי מספר לנו כמה פריטים יש בקבוצה, למשל המספר 5 אומר לנו שקיימים בקבוצה 5 פריטים מסוימים. פעמים רבות ילדים מתחילים למנות כל פעם מחדש, מההתחלה למרות שהם יודעים כי בקבוצה מסוימת יש למשל 5 סוכריות וכעת יש עוד סוכריה. הם יבחרו למנות מחדש גם את 5 הסוכריות הראשונות.


  1. התאמה חד-חד ערכית- התאמת חפץ אחד לחפץ אחר באופן שיטתי, למשל כוס לצלחת.


  1. משמעות האפס – האפס ככמות.


  1. המספר הסודר – ראשון, שני, שלישי. המספר הסודר הינו כמות המסודרת באופן מסוים. למשל הקבוצה מונה 6 ילדים. הילדים מסודרים בתור, כך שניתן לקבוע מי ראשון, שני…


  1. ספירה קדימה ואחורה עד 10 ולימוד הספרות: זיהוי, הכרת המספר השכן.


  1. הרכבי המספר- הרכבי המספר נוצרים כאשר אנחנו מפלגים כמות מסויימת לחלקים. למשל, אם ניקח 5 סוכריות ונפלג אותן לשתי סוכריות ולשלוש סוכריות. פילוג הכמות ואמירת שם המספרים המייצגים את הכמויות שנוצרו, הוא הכנה טובה לחיבור וחיסור.


  1. פרוק יחידה בודדת לחלקים – הבנה כי ניתן לחלק יחידה אחת לחלקים ולא רק כמויות. הכרות עם המושגים: שלם, חצי ורבע.


  1. מונחים בשפה החשבונית: חיבור , חיסור, שווה.


  1. ספורים חשבוניים- מוגשים לילד או מומצאים על ידו. הילד ייצג את הסיפור החשבוני בעזרת כמויות ובהמשך גם מספרים.


  1. יצירת דגם וסדרות: בהשחלה והדבקה.
פורסם בקטגוריה חומרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מושגי יסוד בחשבון לגיל הרך

  1. מאת אוראל‏:

    נהנהתי מאוד מהתכנים שלכם.
    יישר כח
    הייתי מאוד שמחה אם יש לכם דפי עבודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>