מהו ספר הגן

ספר הגן הינו מסמך המתעד את פעילותו והתנהלותו של הארגון החינוכי לאור התשתיות הרעיוניות שבבסיסו. הספר כולל את כל מרכיבי ה"סדר והמענה" להם זקוק הארגון על מנת להפוך לארגון צובר הצלחות. מרכיבי הסדר מתייחסים לאופן בו מסודרת ומתנהלת המערכת הארגונית. מרכיבים אלה כוללים נושאים כמו נהלים, הגדרות תפקיד, שגרת יום ועוד. בנוסף מרכיבים אלה מסדירים את כל התהליכים דרכם מתרחש המעשה החינוכי. מרכיבי המענה מתייחסים לתכנים ולאופן בו המערכת ואנשי הצוות נותנים מענה לצרכים של הילדים ובאי הארגון.

בין הנושאים השייכים למענה נמצא תוכניות לימוד שונות בליבת הנושאים בגן ותוכניות ייחודיות לגן, חוגים, תנאי סביבה מותאמים, יוזמות צוותיות ותוכניות אישיות.

יצירת "ספר גן " מושכל, המתעד את פעולת הגן כמערכת חינוכית הוליסטית שלמה הופך להיות כלי בעל עוצמה רבה להנעת הגן ולהובלת צוותים לעשייה חינוכית מיטבית. אין זה אוסף אקראי של חוקים וכללים אלא בסיס לכל העשייה. היכולת להניע קדימה את הארגון תלויה ביכולתנו להתבונן בארגון, לתעד את פועלו, לכונן תשתית יציבה ולפעול על פי יעדים מוגדרים. זהו תיעוד של "עמוד השדרה הארגוני". כאשר תיעוד זה, הופך להיות שקוף במרבית חלקיו לבאי הארגון, הוא יוצר מחויבות למימוש היעדים שנבחרו.

אני מתייחסת לכתיבת "ספר הגן" כאל "יצירת" ספר:

  • כמו כל יצירה טובה כתיבת הספר שולחת אותנו לחשיבה מרובה ובהמשך להנעת תהליכים חינוכיים שיופיעו בספר ויכללו תובנות חדשות.
  • כמו כל יצירה טובה כתיבת הספר משקפת את מהותנו. הערכים שלנו, הדימוי העצמי המקצועי שלנו והכוחות שלנו. יצירת ספר אינה איסוף דפים לתלקיט,אלא מבנה דעת סדור.
  • כמו כל יצירה, יש כאן אתגר והזמנה לשינוי.
  • כמו כל יצירה, היא "מושכת" את זו שלאחריה ובכך מניעה תהליכי למידה מתמשכים המעוררים הנעה, עניין והנאה.

אכן זו עבודה רבה אולם בסיומה תקבלו בסיס איתן ויציב שיוביל אתכם קדימה. בשנים הבאות יהיה צורך רק לשדרג ולהוסיף. זהו בסיס טוב גם לשיווק ופרסום, לעבודה עם הורים ותאום ציפיות, ובעיקר בעיקר, לחשיבה, להנעת הגן קדימה ולהובלת הילדים למקומות שאליהם יכולים להגיע.

לזנק אפשר רק מנקודת זינוק, לפרוס כנפיים ולהמריא אפשר רק מן המקום עליו עומדים ולהגיע לסיום אפשר רק אם מתחילים…..

מארגן ליצירת " ספר הגן"  בגן הילדים

  • שער
  • אני מאמין
  • הנחות יסוד, רציונאל ועקרונות פעולה
  • דרכי עבודה ומדיניות
  • פריסת תוכנית עבודה שנתית
  • פריסה תוכנית עבודה חודשית
  • רשימה מוערת
  • תוכנית ניהול רב שנתית
  • תוכניות דיסציפלינריות
  • תוכניות אינטגרטיביות

דף פתיחה או שער – השער כולל את שם הגן, הלוגו שלו (במידה ויש) פרטים מזהים ותמונה שמייצגת את הגן שלכם בדרך הטובה היותר.

"אני מאמין" - "אני מאמין חינוכי" הינו מסמך המורכב מספר פסקאות קצרות המתמצתות את הערכים שלכן , עיקר תפיסתכן החינוכית  והארגוני. הייצוג של תמצית זו יכול ואפילו רצוי שיכלול דרך כתיבה ייחודית. ניתן לכתוב אותו כשיר, ניתן להיעזר במטפורה מרכזית , להתבסס על פתגם שאהוב עליכן ועוד. תמצית זו היא מעין "הבושם" החינוכי שלכן.

רציונאל, הנחות יסוד , מטרות ועקרונות פעולה – הרציונאל הינו הרחבה של האני מאמין. כאן הוא כתוב בשפה חינוכית והוא מציג את עיקרי התפיסה החינוכית שלכן. זהו המקום לכתוב בהרחבה על הערכים שלכן. עקרונות הפעולה בהמשך יציגו את הקשר שבין הערכים למעשה החינוכי בגן. במסמך זה תציגו בהמשך לרציונאל את הנחות היסוד של העבודה בגן הן ביחס לילדים והן ביחס לצוות . בהמשך תבחרו 3-5 מטרות כלליות מרכזיות ולבסוף תציגו את עקרונות הפעולה בגן.

דרכי עבודה ומדיניות: חלק זה של הספר כולל מידע- הרכב הצוות , פרופיל הצוות,שעות פעילות וחופשים, סדר יום, תפריט, חוגים והעשרה, תקנון של הצוות הכולל נהלי עבודה ותקנון מול ההורים הכולל נהלים כמו: ילד חולה, הבאת חפצים מהבית, שעות הגעה ועוד.

פריסת תוכנית עבודה שנתית – פריסה של תכני העבודה במהלך כל השנה. התוכנית הינה שנתית והיא כוללת נושאים הנלמדים במשך כל השנה ונושאים ייחודיים לתקופות שונות. במידה ובגן מופעלים חוגים יש לצרף את התוכנית השנתית של החוג.

פריסה חודשית של תוכנית עבודה – תוכנית העבודה החודשית מתמקדת כל פעם בתוכנית העבודה לחודש אחד ומתבססת על התוכנית השנתית. יש להשתמש בלוח חודשי מעודכן מבחינת תאריכים. הנושאים שהוצבו בתוכנית השנתית לחודש המסויים, ימוקדו. יקבעו טווחי הזמן ללמידה ופעילות. בעזרת התוכנית החודשית ניתן לבדוק האם התכנון השנתי שלנו היה הגיוני.

פריסה שבועית של תוכנית העבודה – תוכנית שבועית משבצת את התכנון בתוך סדר היום והשגרה של הגן. התוכנית שבועית פורטת כל נושא למפגשים, פעילויות, יצירה ועוד וכותבת ב"קודים" את דרכי ההוראה לנושא. זהו החלק הקשה ביותר  של התכנון.מכיוון שהתוכנית השבועית מתארת גם את תת הנושאים הנלמדים ודרכי פעולה  ניתן להעריך בדיוק רב האם החומר שנבחר מתאים לזמן המתוכנן.

רשימה מוערת

  • רשימת ספרים ומשחקים מרכזית שבהן אתן נעזרות בגן ביום יום, יושבות עם הילדים בפינות, מציגות בלוח……)  כדאי להתחיל עם כ-עשרה  ספרים וכ- 20 משחקים . לכתוב הערה להורים שזוהי ליבת החומר ובגן יש עוד הרבה חומרים. בהמשך ניתן להרחיב , לסווג לתחומים שונים ועוד.
  • רשימה של מאמרים חשובים בתחומים שונים- שאליהן אתן מפנות את ההורים באופן מזדמן לפי בעיות שצצות בגן בהתאם להתפתחות של הילדים. אפשר להוסיף גם כמה מאמרים כללים יותר על התפתחות, חברות או מה שמעניין אתכן ואתן רוצות לשתף בהם את אנשי הצוות או את ההורים. זוהי רשימת הפנייה להורים אבל זהו גם כלי עזר שלכן בעבודה.
  • רשימת ספרים/ משחקים/ חוגים……מומלצת לגיל הנ"ל להורים, לבית.

תוכנית ניהול שנתית – זו תיאור של המטרה שנבחרה לקראת סוף השנה הקודמת כמטרה שאתן רוצות להשיג עבור עצמכן והגן שלכן באותה שנה.תוכנית הניהול שלכן תכלול הצבת המטרה ותיאור תוכנית פעולה להשגתה.

דוגמאות:

  • הגדרת תפקידים בגן
  • עיצוב מחודש של פינות הגן./ הכנסת פינה חדשה
  • הכנסת תוכנית חדשה בגן .
  • בניית תוכנית לימודים חדשה – תהליכי הכשרה לקראת
  • פיתוח  תוכנית חברתית לגן בשיתוף הצוות.
  • השתלמות בנושא תקשורת הורים
  • תכנון מחודש של העבודה בחצר.
  • בניית תוכנית סיורים וטיולים מחוץ לגן.
  • יצירת קשרים עם הקהילה על מנת לחשוף את הילדים לסביבה
  • הקרובה, או להמחיש . כמו ביקור בפרדס….
  • יצירת קשרים עם קהילה להשגת כספים לתוכניות מיוחדות.

תוכנית דיספלינרית תוכניות דיספלינריות (של מבנה דעת מסויים כמו מוסיקה, אמנות, מורשת, מדעים , כשירות חברתית וכו') שאתן פיתחתן ותכננתן והמופעלת בגן.

תוכניות אינטגרטיביות אלה תוכניות מיוחדות שלכן המאחדות תחת יסוד מארגן אחד כמה תחומי דעת. בעיקרון כל תוכנית אינטגרטיבית שכתבתן,התאמתן או שדרגתן ממקורות אחרים להכניס לכאן. דוגמאות: תוכנית שנקראת "כל שעתיים חיבוק ", (על פי השיר של חוה אלברשטיין) מיועדת לסיוע להסתגלות בתחילת השנה. בתוכנית זו הילדים ילמדו לבקש, לתת ולקבל  מחוות פיסיות של אמפתיה ואהדה. התוכנית אינטגרטיבית משום שהיא כוללת סיפורים ושירים (ספרות), הכרות עם מחוות של גוף האדם (טבע), הפעלת המחוות(כשירות פיסית ורגשית) ניסוח מילולי של המחווה (לשון או אוריינות) ועוד.

תוכניות ורעיונות

פרק זה במסמך כולל את כל ההיערכויות השונות במהלך השנה: אספות הורים, ימי הורים, טיולים, הפעלות עם הורים, חגיגות , רעיונות להפעלת הצוות, קניית מתנות ועוד. מטרתו לסייע לגננת ולצוות בהערכת פעילויות שונות שנערכות בגן במהלך השנה. רצוי לכתוב תכנון ואחרי הביצוע כדאי לכתוב הערכה שנאספה ממספר מקורות שונים. בהתאם להערכה ניתן לשפר את התכנון או לשנות.

תקציב ורשימת מצאי הגן

פרק זה כולל רשימה של  כל הציוד שיש בגן לפי נושאים. חשוב לבצע פעמיים בשנה בדיקה של תקינות הציוד, לוודא שהציוד כשיר ותקין ולבדוק מה חסר ומה יש לרכוש. תופתעו לגלות לדוגמה כי עשוי להיות ברשותכם 40 משחקי הרכבה ו3 משחקי שולחן קבוצתיים, או כי אתן רוכשות כל שנה משחקים חדשים מיותרים וחופפים.

תכנון נכון של התקציב לצד ניהול הקיים מאפשרים לחסוך בבזבוז ולהפנות כספים למטרות חינוכיות שלא הרשתם לעצמכם משום שחשבתן כי  אין לכן מימון לנושא.

תהליכי העבודה עם ילדי הגן

מסמך זה כולל בתוכו את כל המארגנים המסדרים את ההתבוננות הילד, בהתפתחותו ומארגנים את המענה החינוכי הפרטני או הקבוצתי לו הוא זקוק. כאשר מתבהרת התמונה שיש לנו על כל ילד ואנו יכולים להתאים לו תוכנית בהתאם להתפתחותו, נוכל להתמקד ביעדים נבחרים בעשייה החינוכית ואף ליצור שיתופי פעולה טובים עם ההורים.

דוגמאות

ספר הגן יכלול דוגמאות שונות המתעדות תהליכים ותוצרים של הילדים בגן.

הרגילו את הצוות שאתם מצלמים בגן. במצלמת רגילה ובמצלמת ווידאו. אלה הם תיעודים נפלאים להצגה בפני הורים, לעבודה בצוותים ולהשבחת העבודה ולהתבוננות חוזרת שלכן לצורך בקרה והערכה.

הסדר בארגון החינוכי והגדרת העיסוקים בארגוןכלי ניהול ומארגן

פורסם בקטגוריה הסדר בארגון החינוכי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מהו ספר הגן

  1. מאת מירי דדון‏:

    מקסים ומאוד תורם ומאוד אהבתי אדריכלות חינוכית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>