מארגנים למערך שעור או פעילות

דוגמאות למארגנים לתכנון פעילות בגן

לפניכם מארגנים שונים לתכנון מפגש ופעילות בגן. הכנת החומר מראש וארגונו במארגן מבטיחה שהפעילות המתוכננת תכיל את כל האלמנטים הנדרשים. כמו כן, עבודה בעזרת מארגן, מאפשרת להעריך את טיב הפעילות לאחר הביצוע. האם התמקדתי בנושא ובמושגים המרכזיים שאותם בחרתי, האם המטרה הושגה וכיצד אבדוק זאת ועוד.

שני המארגנים הראשונים הינם מארגנים ריקים לתכנון פעילות או מערך שעור.

המארגן השלישי הוא מארגן לתכנון מפגש בגן הילדים.

המארגן הרביעי הוא מארגן ריק לתכנון יחידת לימוד שלמה כמו הסתו וכו'. מצורפת בזה גם דוגמה למארגן כזה מלא בנושא הסתו, לילדים מגיל שנה עד ארבע.המארגנים ניתנים להעתקה. הגדילו כל מארגן לדף A4 על מנת שיהיה לכם מקום לכתוב.

מארגנים למערך שעור או פעילות

שיקול דידקטי – למה

גיל,הרכב ,אפיוני הילדים

נושא

מטרה

מקום

זמן - משך זמן

ועיתוי

סוג הפעילות:

פתיחה

גוף

סיום

ארגון סביבה ואמצעים

מאפיינים:

גיל, הרכב

תחום דעת

נושא

יחידת התוכן+

מושגים

מיומנויות

מטרות

פעילות

אמצעים

מקום וזמן


מארגן לתכנון מפגש

תכנון מפגש בוקר

גיל הילדים ומספרם

שעת המפגש ואורכו

אופן הגעת הילדים וסדור המפגש (התארגנות- מי אחראי למה ולמה)

תפקידי הצוות

תפקידי הילדים

מבנה המפגש

פתיחה- מיקוד- קישורים והכנה לאירועי היום- "כאן ועכשיו של הגננת"

גוף המפגש- מיקוד- מעורבות והשתתפות של כל הילדים

חוייתי אקספרסיבי(חשיפה, סיפור, שיחה, דיון)

או


חוויתי- פעלתני(טקס, תנועה, משחק, חידה, הזמנה ל…)

סיום המפגש-מיקוד- התייחסות אישית-  מבט על אירועים מזדמנים+ "כאן ועכשיו" של הילדים








אביזרים ואמצעים

ארגן ריק ליחידת נושא

תחום-

יחידת פעילות-


מיומנויות- מה הילד ידע לעשות

טבע

מוסיקה-

אמנות-

דרמה-

תורה-

לשון:

העשרה שפתית:










רעיונות להגשה

ספורים:

ההתנהגות המצופה:

יחידת התוכן

חובה- כללי התנהגות רלוונטיים

חובה-חוויה, הבעה ויצירה

חובה- לשון והעשרה שפתית

בחירה תכנים מדיסציפלינות נוספות.

בחירה- ספורים ושירים

מושגים וידע

מעולם התוכן




מיומנויות רלוונטיות לתוכן

הה
















*

מושגים:








עקרונות לתיווך:

*הילד יבין….

*הילד יקשר בין…


דוגמה

מיומנויות- מה הילד ידע לעשות

הילד יזהה תחושות קור וחום בגופו וידע לרכוס סוודר , מעיל, גרביים או נעליים בהתאם לגילו.

הילד יזהה שמיים בהירים ומעוננים, סוגי עננים שונים

הילד יתנסה בליקוט עלים לתוך כלי(קטנטנים)

תרגול יכולת מיון- עלים לפי צבעים וגדלים, בגדים קצרים וארוכים

מיומנות חיקוי- תנועות של בעלי חיים לעונה למשל

הילד ידע להשתמש במגדלת ובמלקטת כדי לחקור את סביבתו מבלי לפגוע בה.

המשך רעיונות להגשה

*יציאה לטיולים יומיומיים, התבוננות בחיים בשדה, זיהוי שינויים במידה וירד גשם, התבוננות בשמיים, בקרקע. איסוף דגימות בעזרת מלקטת.

*הכנת לוח תוכן מצבעי ידיים בתהליך משותף עם הילדים במשך העברת הנושא. הכנת השמיים, העננים, הממטרים, האדמה, הנביטה, השלכת, החילזון והשרשורים.

*הכנת שבשבות לחצר


אמנות: צבעי שלכת ותמונות נוף.

מתמטיקה:חשיבה כמותית- עם עלים

הנדסה: צורות- איזו צורה מזכירה קונכיה, סוגי עלים, טיפת מים, וכו';

מוסיקה- ערב בכפר- טיפות מים שהולכות לישון ומתעוררות. הבנרה- סוגי מזג אוויר



לשון:

*שיום מילים הקשורות לסתיו

יחיד רבים(עלה נשר, הרבה עלים נשרו)

חלוקה של מילים להברות

חריזת חרוזים במילים הקשורות בסתיו

העשרה שפתית:

**חיבור משפטים המשלבים *מילים רלוונטיות לנושא

*הפכים- מילה והיפוכה

**משחקי חידות- על מושגים הקשורים בנושא.(אני הולך לאט ויש לי בית על הגב מי אני)

**הכרת השמות השונים :משקעים, ממטרים, גשמים, יורה, מטר, אפילו רביבים…

*** הכרת המושגים: עונה, קרקע, מחזוריות.

_____________________

רעיונות להגשה:

משחק זיכרון של מושגים

משחק לוטו של מושגים

איסוף עלי שלכת, הדבקתם על דף, לפזר על הרצפה וללכת עליהם.

להכין עץ מענף ולהדביק עלים וכל יום להוריד כמה עלים.

הכנת חילזון מגרב ישנה

משחקי רוח- נשיפה עם קשים, להעיף חפצים קלים













רעיונות להגשה

ספורים:

לולי שבלולי יוצא לטיול

*הצב של אורן- מאיר מירה, כתר

*הטיול של רוזי- פועלים 2006

*האם הגיע הסתו- עודד בורלא

*בבית הפטריה- לוין קיפניס

*ברלה, ברלה, צא החוצה- פנינה קז

*מעשה בענן קטן / צביה וילנסק

**על עלה ועל אלונה- שירה גפן

***מה אפשר לעשות בעלה- רפאלה צרפתי

דקלומים:

http://kaye7.school.org.il/seasons_fall.htm#44

שירים:

בואו עננים-לאה גולדברג

בא הסתיו-מיכל צפיר

ברוך הבא הגשם-עידית סולקין

טיפות גשם-דליה בר ששת

איזה עלים יש לך-אילאיל שרון

שלכת דקלום-אילאיל שרון

הגשם הראשון-תמר גולדשטיין גפן

ילדה אחת ומטריה אחת-דתיה בן דור

גשם גשם משמיים-יחיאל היילפרין

נחליאלי קטן-עממי

חלזון-אריאלה סביר

רוח רוח-מרים ילן שטקליס

הרוח השובב-דתיה בן דור

השפן הקטן-עממי

נזלת-לא ידוע

_________________________

התנהגות מצופה- זהירות בטיולים לשדה, יחס נאות ועדין לחיות כמו ולחי. לבוש תואם למזג האויר



יחידת התוכן

חובה- כללי התנהגות רלוונטיים

חובה-חוויה, הבעה ויצירה

ש

בחירה תכנים מדיסציפלינות נוספות.

בחירה- ספורים ושירים

מושגים וידע

מעולם התוכן




מיומנויות רלוונטיות לתוכן

הה

יחידת פעילות: טבע

סתו




























*מושגים:

מאפייני אקלים:מזג אוויר קריר, עננים,היורה-הגשם הראשון, טיפות מים, שלכת, ציפורים נודדות

מאפייני החי לעונה- חלזון נחליאלי, חסידה, נמלים, שלשולים

מאפייני הצומח לעונה- חצב, סתוונית ירושלים, חבצלת החוף, כרכום

עקרונות לתיווך

*הבנת מושגים מהעונה ביחס ל"אני" ורצונותיו

(אני מרגיש שקר לי, אני נרטב, אני רואה עננים, אני רוצה לאסוף עלים)

*הילד יבין שלכל עונה בשנה יש מאפיינים משלה ולכן היא ניתנת לזיהוי ושיום.

*הילד יבין שבעונת הסתו – מזג האוויר הפכפך

*הילד יבין שלכל עונה יש השפעה על הצומח, על החי, על בני האדם.

*הילד יחוש את השותפות בין הצומח והחי לבינו. לכל דבר יש מחזור חיים.
















דוגמה לבניית מפגשים ופעילויות

יחידת התוכן – הסתו

כל מפגשי הסתו כוללים יציאה מוקדמת לחצר או לשדה הקרוב. התבוננות בשמיים, בקרקע, איסוף עלים יבשים ומודעות לתחושות של קור וחום, רוח ושינויים במזג האוויר.

א.      מפגש: חם קר

מלבישים בובה בסוודר וחולצה ארוכה ומציידים אותה במטריה קטנה. הבובה מתלוננת שחם לה (או הפוך קר והבובה לא לבושה מספיק- תלוי במזג האוויר באותו היום). היא לבושה באופן לא מתאים כי אתמול או היום בבוקר היה חם או קר ומזג האוויר השתנה. מרגיעים את הבובה שפשוט זוהי העונה ובתקופה הזאת מזג האוויר משתנה. לפעמים חם ולפעמים קר. שואלים את הילדים האם להם קר או חם היום ואיך הם הרגישו בחוץ.

מכינים מראש תמונת רקע חצויה לשניים. חלק אחד מציין שמיים בהירים ושמש וחלק אחר שמיים אפרוריים. כל ילד יקבל שתי תמונות. על האחת מצוירת שמש ועל השנייה עננים. כל ילד יבחר לשים את התמונה המתאימה ליום שלו על תמונת הרקע המתאימה. מלווים באמירה- עכשיו עונת, תקופת הסתו, לפעמים חם ויש שמש בחוץ ולפעמים קריר ויש עננים בחוץ, זהו הסתו.

פעילויות:

כל בוקר שואלים את הילדים האם קר או חם ושמים את התמונה המתאימה לרקע המתאים לאותו היום. באם מזג האוויר משתנה במהלך אותו היום, כדאי להציץ שוב החוצה ולשיים מחדש את התמונה המתאימה.

הכרות עם הצבע האפור. מכירים צבעי ידיים בכמה גוונים של צבע אפור (לא כהה מדי) אפשר להוסיף קורנפלור כדי להסמיך את הצבע. צובעים בריסטולים בצבע הידיים האפור. ניתן לעשות עם האצבע קוים עגולים דמויי עננים. גזרי בצורת עננים והדביקי על לוח התוכן.

הקפידי לכתוב באותיות גדולות ליד כל דבר שאת תולה בלוח התוכן. ליד הבריסטולים האפורים הגזורים כתבי עננים.


ב. מפגש: הרוח

הרוח מתעוררת כמו ילד שמתעורר במיטה בבוקר ורוצה לזוז ולנוע. כמו כל ילד שובב היא רוצה לשחק.

משכיבים את הילדים ושמים מוסיקה ומזמינים אותם להתעורר ולנוע בחדר.

לאחר מכם מתיישבים ושואלים- מה עושה הרוח? אין לה ידיים ואין לה רגליים אבל היא יודעת לנשוף. גם אנחנו יכולים לנשוף כמו הרוח. למלא את הפה באוויר , לדחוף את האוויר החוצה חזק. שמים על הרצפה עלים יבשים, צמר גפן סינטטי שמייצג את העננים ויחד עם הילדים נושפים חזק ומעיפים את  העלים וה"עננים".

על מנת שהילדים ירגישו את עוצמת הרוח המשתנה, העמידי אותם מול מאוורר. כווני את עוצמת המאוורר בהתחלה לעוצמה חלשה ואחר-כך לעוצמה חזקה. רוח יכולה להיות עדינה ונעימה ויכולה להיות חזקה. אמרי לילדים על מנת למנוע בלבול שהמאוורר הוא כלי שיודע לעשות מה שהרוח עושה.

פעילויות:

משחקים הכוללים התנסות בנשיפה של דברים קלים וכבדים יותר. הילדים יחושו מה ניתן להזיז ומה לא.

אפשר להראות סרט על הרוח (מורידים מהיוטיוב)

ישנם שרוולי פלסטיק שנעים איתם בחצר והם מתמלאים אויר.

אפשר להכין שבשבות פשוטות, לחבר אותן למקל ולשים בחצר ולבדוק בימים של רוח מה קורה.

אפשר לקנות בלונים עם הליום, לקשור עם חוט ארוך ושהילדים יבדקו מה קורה לבלונים כשיש רוח בחוץ.



ג.       מפגש: עננים וגשם

הקדימי למפגש יציאה לחצר. בדקו את מצב העננים ואם יש עננים אפורים דקלמי עם הילדים משהו בנוסח: כשיש עננים אפורים בשמים, מתקרבות טיפות המים.

הכיני מראש ענני צמר גפן לבנים ואפורים מודבקים על מפת נייר גדולה. נסי לתלות את המפה כאילו היא

שמיים באמצעות מתיחת חבלים הקשורים לארבע הקצוות של המפה. השכיבי את הילדים מתחת למפה והתחילי לטפטף מים מעל דרך המקומות בהם הדבקת עננים אפורים. המים יחלחלו ויטפטפו על הילדים השוכבים.

הכיני את ההסבר: ציירי ענן גדול על בריסטול וחברי ללוח תוכן. הזמיני את הילדים להדביק על הענן טיפות של מים. כאשר הטיפות מכסות את כל השטח ואין יותר מקום הן מתחילות ליפול כלפי מטה. לילדים בני שנתיים כבר ניתן להסביר שהענן נהיה כבד ולכן הוא מתפרק כמו למשל מגדל שבונים מהרבה קוביות והוא מתפרק ונופל.

פעילויות:

בדקו כל יום האם יש עננים בשמיים ומאיזה צבע הם . כל יום לאחר הצפייה בעננים שאלי את הילדים האם הם חושבים שירד היום גשם.

הורידי את העננים האפורים שהילדים צבעו והוסיפי טיפות שקופות גזורות משקפים. גם נקודות דבק לבן יתייבשו ויהפכו לשקופות.

סרט מיוטיוב על עננים וגשם יראה לילדים סוגים שונים של ממטרים.


ד.      מפגש – החילזון

הכיני בגן תיבה ובה אדמה תחוחה. אם הגן נמצא בקרבת שדה- צאי עם הילדים לחפש חילזונות וחיות קטנות אחרות. הצטיידו בקופסאות קטנות על מנת לאסוף. במידה ואין בקרבת הגן שדה, אספי את במקום אחר חלזונות והביאי לגן. הכירי לילדים במפגש את החילזון. הסבירי את כללי ההתנהגות. ילדים קטנים אינם מסוגלים לשלוט על עוצמת המגע ולכן הם עלולים בקלות למעוך את החילזון. הראי את הקונכייה ושאר חלקי החילזון וספרי מה אוכל החילזון.  לטפו בעזרת האצבעות. התבוננו בשקט. השתמשי בחלקי הפנים שלמדנו בנושא: אני וגופי על מנת לחדד את ההתבוננות: ילדים, מה אני רואה

זוהי הזדמנות לספר לילדים גם על הנחליאלי שמגיע אלינו בסתו – מאוד בקצרה.

פעילויות:

הזמיני את הילדים לזחול כמו החילזון וללכת כמו הנחליאלי שאינו מנתר.

הכיני חלזונות מגרבי ניילון ממולאות ומגולגלות.


ה. מפגש- האדמה

הכיני עם הילדים מצעים להנבטה עוד בתחילת העבודה על הנושא והשקי את המצעים בכל יום עם הילדים פרט למצע אחד שיישאר יבש.

במפגש הביאי את המצעים המונבטים והראי לילדים מה קרה במגשיות שהיה בהן מים לעומת המגש שלא היה בו מים.

הראי לילדים תמונות של שדה יבש ושדה לאחר הגשמים הראשוניים.

ילדים בני שנתיים יכולים לקשר בין הצורך בהשקיה בקיץ שאין בו ממטרים לבין הפסקת ההשקיה בחורף משום שיורד גשם.

פעילויות:

צאו לטיול וחפשו עלעלים שרק עכשיו נבטו. הראי לילדים כמה קל לתלוש נבט צעיר לעומת צמח בוגר.

עשו בכיתה ריקודים של נבט. הילדים ישכבו מכורבלים על הרצפה ומעליהם הניחי משהו קל. עברי ילד ילד וטפטפי מספר טיפות מים עליו והזמיני אותו להתעורר.

הראי סרט על שתילה, חקלאות- הכנת האדמה לזריעה.

בקרו במשתלה קרובה בתאום מראש עם בעל המשתלה. נכון בזמן זה אם נושא הגינה אינו נכלל בתוכנית השנתית של הגן.ביקור במשתלה מתאים גם לנושא הגינה וגם לט"ו-בשבט וגם לנושא של סביבה ירוקה.

גזרי מדבקות ירוקות עגולות לשניים ותקבלי צורת עלעל. הכיני עם הילדים רצועת בריסטול הצבועה בחום בצבעי ידיים . עליה הדביקו את המדבקות הירוקות. חברי בתחתית לוח התוכן מתחת לעננים.

ו. מפגש- עלים

הביאי מהחצר עלים ירוקים מסוגים שונים וצבעים שונים. דאגי שיהיה מכל סוג או צורה מספר עלים דומים.

הזמיני את הילדים לאסוף בחצר, בגינה או בשדה עלים יבשים.

בזמן המפגש – הניחי את העלים הירוקים בערימה ואת העלים היבשים בערמה. הזמיני את הילדים לבחור עלה ירוק. הדגישי את הצורה והצבע של העלה שכל ילד בחר. המטרה היא להראות שיש צבעי ירוק מגוונים ויש צורות רבות של עלים.

הזמיני ילד אחד למרכז, הציגי את העלה שלו והזמיני את הילדים לחפש עוד עלים דומים לעלה שלו. אפשר להניח עלה על עלה או עלה ליד עלה כדי לבדוק. באופן הזה מיינו את העלים הירוקים והיבשים למספר ערמות. לא חייבים לעשות הכל.

הציגי עלה ירוק ועלה יבש והסבירי בפשטות שלעלה שהתייבש לא היה מים יותר ולכן הוא נהיה יבש ונפל מהעץ. כשהעלים נופלים אנחנו קוראים לזה שלכת.

הזמיני את הילדים לקחת עלה אחד ירוק ואחד יבש ולמשש אותם ולחוש בהבדל.

פעילויות:

הזמיני את הילדים להדביק את העלים היבשים על לוח התוכן בעזרתך.

המשך מיון העלים.




פורסם בקטגוריה חומרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מארגנים למערך שעור או פעילות

  1. מאת לירון‏:

    איזה יופי של רעיונות
    זה עזר לי מאד!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>