כל מה שרציתם לדעת על התחלות- תובנות והמלצות

לניהול נכון של תהליכים הכרוכים בהתחלות חדשות יש חשיבות רבה . תחילת השנה מאפשרת לנו להתחיל ב"רגל ימין": לחוות תחושה של הצלחה, להיות מונעים לעבודה מאומצת שהנאה בצידה , להרגיש חלק מקבוצה של ילדים או קבוצת עובדים ולהסתגל באופן יעיל ומהיר לדרישות המצופות מאיתנו.

תהליך זה כולל ויסות ושליטה על מצבים רגשיים שלעיתים סותרים זה את זה. אנו עמוסים ברגשות סותרים הכוללים פחד, התרגשות, שמחה ועצב. את כל אלה אנחנו צריכים לווסת ולתכלל על מנת שנוכל לצלוח את משימת ההתחלה בצורה טובה.

במובן זה אין מבוגרים שונים מילדים. גם עבורנו כמבוגרים, התחלות חדשות מרעידות בבטן תחושות שונות וגם אנו עלולים להרגיש במצבים אלה מתח, עצבנות וחוסר שקט לצד שמחה ואתגר גדול. לילדים קטנים אין ניסיון חיים שניתן להסתמך עליו על מנת שיוכלו לומר לעצמם: "או, אני מכירה את עצמי, כמה ימים קשים והכל יהיה בסדר, ממש עוד קצת ואני שוחה כמו דג במים" . עבורם הזמן המועט בו שהו בחופשה, נדמה כזמן ארוך ביותר והחזרה גם אם היא לכיתת הגן ליד הכיתה הקודמת שלהם- נדמת ככניסה לעולם חדש לגמרי.

בראשון בספטמבר אנו נכנסים לגן ילדים בו אנשי הצוות, ההורים והילדים, נמצאים כולם, במצב טעון רגשית ותחושתית. על כולם לשלוט ברגשות אלה ולווסת את ההתנהגות שלהם על מנת שהקלחת הרגשית לא תעלה על גדותיה ותגלוש…

לאנשי צוות וראשי צוותית יש במקום זה אחריות רבה להובלת שני תהליכים: הכלה של הורים ואנשי צוות אחרים והכלה ולמידה של הילדים.

תהליך הכלה של הורים ואנשי צוות יבוא לידי ביטוי בהובלה מושכלת של אספות הורים וצוות מקדימות, שיחות אישיות, העברת מידע מסודר ועדכני ועוד שלא ארחיב עליו כאן את הדיבור.

לילדים יש להציע למידה מפורשת המעלה מרבדים תוך אישיים את הרגשות, נותנת להם ביטוי ופורקן תנועתי, רתמי, מילולי ויצירתי ומציעה להם (בהתאם לגילם) דרכים אלטרנטיביות להתמודדות והתנהגות.

לפניכם המלצות לארגון והפעלה של השבועיים הראשוניים בגן. זכרו כי ההמלצות הן כלליות ועליכם להתאים אותם לגיל הילדים ולאפיונים המיוחדים שלהם. תכננו בקפידה כל יום אבל היו פתוחים לשינויים וגמישים בהתאם למצבים מתפתחים בגן.

השבוע הראשון

הצעות לארגון המסגרת:

  1. בשבוע של קליטה והסתגלות של ילדים, שאינם חדשים בגן ורק עלו כיתה, היכנסו כמה שיותר מהר למסגרת הזמן הרגילה של הגן. לילדים חדשים והוריהם הציעו לוח זמנים  מדורג שבכל יום מוסיפים שעה או שעתיים לזמן בו הילד שוהה בגן. אם זאת אפשרו להבדלים אינדיווידואליים בין ילדים לבוא לידי ביטוי. יש ילדים שתהליך ההסתגלות שלהם מהיר יותר והם יכולים לדלג על חלק מן השלבים ויש ילדים שהקצב שלהם הוא אטי יותר ועל הצוות וההורים להתאזר בסבלנות רבה ולהתאים להם סדר יום מקוצר לתקופה ארוכה יותר.
  2. בשבוע זה כדאי שהצוות יהיה נוכח במלואו, ללא ימי החופש השבועיים , כולל מחליפות, עובדי צהריים וכל עובד אחר בגן. מכיוון שההורים נמצאים בגן בשבוע הזה כדאי שהם יכירו היטב את כל הצוות ויתרגלו לראות את כולם נוכחים במקום ומסייעים לילדים שלהם ולהם להסתגל.
  3. אפשר וכדאי לארגן להורים חדשים שולחן, כסאות וכבוד קל בחצר הגן או מחוץ לכיתת הגן. בשלב מסוים להורים קשה לעזוב  את הילד והאפשרות להיות נוכחים אך לא צמודים, מקלה על הגננות וגם על ההורים. לאחר ארוחת הבוקר ולקראת המפגש כדאי לבקש מן ההורים לצאת מן הגן, להזמין את הילדים למפגש ולערוך מפגש חוויתי קצר. הורים המתקשים ללכת הביתה יכולים להמתין בחוץ, לפטפט ביניהם, להעביר חוויות ולהרגיש רצויים…מבלי שיפריעו להתכנסות.
  4. את הימים הראשונים כדאי לנתב בצורה מאוד מובנית של חלוקת תפקידים בצוות. צריך לעזור להורים ולילדים להיקלט בבוקר בפעילות מוכנה מראש. בגן בו עסוקים בשבוע הראשון בהתארגנויות, הכנת ארוחת בוקר, החלפות, סידור הכיתה ועוד- ההסתגלות תהיה ארוכה יותר. הצוות צריך להיות פנוי לילדים, יודע מה עליו לעשות, את מי להפעיל ומה להפעיל וראש הצוות צריך לנצח על התזמורת הזאת כולה.

הצעות לארגון התכנים

1.     הכינו מספר אפשרויות לטקס פרידה חביב מן ההורים. העיקרון של טקס הוא שחזרה מדויקת עליו, משרה תחושת קביעות ובטחון. במובן זה הטקס מפחית פחדי פרידה ומושך את הילד קדימה אל המשך היום.

הטקס יכול לכלול אחד או יותר מן האפשרויות הבאות:

א.     דקלום :"עכשיו אומרים שלום, לאבא היקר, לאמא היקרה, נצחק פה, נבלה, נפגש במהרה" ( אתם בוודאי תמציאו טוב יותר ממני..)

ב.     בובה או חפץ העוברים מן הבית אל הגן ובחזרה הביתה בסיום יום ומייצגת קשר בין הבית לגן.

ג.      ערסול, מסז' עדין, התעמלות קצרה משותפת, הכל לפי הטמפרמנט של הילד.

ד.      מתן בקבוק כארוחה בגיל הצעיר מאוד.

ה.     המשך פרויקט משותף בין המבוגר איש הצוות לבין הילד כמו: השקאת עציצים או ערוגה, האכלת הדגים באקווריום, חקירה משותפת בספר מעניין.

ו.       מתן תפקיד : סידור הספרים בארון, תורנות כלשהיא ועוד.

2.     בשבוע הראשון הציעו על שולחנות העבודה: משחקים חדשים, צעצועים המונחים באופן מאתגר ומסקרן, קופסאות סגורות ובתוכן צעצועים, מבנים מעניינים מקוביות, בצק רך לאפיה, חומרים מעניינים כמו קצף ( ניתן לעשות מקצפת או קצף ביצים לילדים קטנים) ועוד רעיונות רבים אחרים כיד הדימיון הטובה עליכם.

איש צוות שיעמוד במרכז החדר ויעשה בועות סבון גדולות יגרום לילדים להתקהל סביבו ולשכוח כל דבר אחר. שמחה גדולה תצרו אם איש צוות יתחפש קלות ויזמין את הילדים לשלוף מן הכיסים שלו סרטים ובדים וצעיפים.או מישהי אחרת תתחפש לסבתא נחמדה תאטרלית. רגשו את הילדים וגרמו סקרנות והנאה להורים. ההורים מרגישים טוב אם הם נוכחים לדעת, שחשוב לכם מאוד שהילד יסתגל בקלות לגן ולא יסבול.

3.     מפגשי הקבוצה השלמה צריכים להיות בסימן של נושא ההכרות: שמות בהתחלה ואחר-כך מאפיינים נוספים. המפגש צריך להיות קצר, מפעיל ומעניין. משחקים, תנועה ומוסיקה. זה הזמן להציג בפני הילדים בעדינות את חוקי הגן ואת הנהלים בו. התחילו בדברים פשוטים. הדגימו ישיבה על כסא בארוחת הבוקר, שכיבה על המזרון או במיטה בצהריים. בהמשך הדגימו ניקיון אישי, ניקיון בכיתת הגן, שמירה על סדר ועוד. עשו בעצמכם כל מה שאתם מבקשים מן הילדים לעשות. הדוגמא האישית שלכם היא הדרך הטובה ביותר להרגיע וללמד את הילדים מה מצופה מהם. אל תניחו מראש שהילד זוכר משנה שעברה או שהוא מבין כי גם השנה מצופה ממנו להיענות לאותם הרגלים. השקיעו והקפידו בעניין הגבולות והנהלים שלכם ותקבלו בהמשך השנה ילדים המתנהגים בצורה בטיחותית, זורמים עם הבקשות שלכם, ומתגבשים לקבוצה חברתית (בהתאם לגיל) בצורה מהירה וקלה יותר תוך ריסון תוקפנות ושמירה על כבוד האחר.

4.     מומלץ בימים אל לנווט בין פעילות ממריצה, הפורקת מתחים לבין פעילות מרגיעה.

הציעו לילדים פעילות מוטורית מוגברת בחצר, בתוך הגן ובגימבורי. משחקים בכדור, ריצות קצרות, גילגולים, ועוד, כל אלה עוזרים לילדים לפרוק מתחים. ניתן להשתמש בחפצים מוכרים כמו חישוקים. ציירו על בריסטולים גדולים קווי רשת והזמינו את הילדים לזחול בפנים, לקפוץ לעבור ממשבצת למשבצת ועוד. אל תנסו לקבוע יותר מדי כללים וחוקים למשחקים השונים. יש לילדים מספיק חוקים וכללים להפנים בשבועות הקרובים.

בפעילות הרגועה השתמשו במוסיקה, במגע עדין, במסז' מרגיע , בנדנוד ובכל פעילות נעימה ושקטה שעוזרת לילדים להירגע לקראת פעילויות משותפות כמו מפגש, אכילה ושינה.

שבוע שני

הרחבה והעמקה של כל ההצעות שהוצעו בשבוע הראשון תוך מעבר הדרגתי לסדר יום רגיל. כדאי להרחיב בשבוע זה לגבי ההרגלים והחוקים של הגן.

המלצתי לחודש ספטמבר:

  • שבוע קליטה והסתגלות
  • שבוע הכרות עם ילדים אחרים, עם הגן ועם חוקיו ומנהגיו. (המשך והעמקה של ההסתגלות)
  • שבוע  נושא ראש שנה.
  • שבוע (מפוצל) נושא סוכות.
פורסם בקטגוריה המענה בארגון החינוכי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>