חומרים דביקים

העבודה בגן הילדים ובכיתות א' ב' על חומרים שונים מאפשרת לילדים לחקור את עולמם. דרך החקר, הילד מתנסה בחומר, לומד לזהות אותו, להבין את תכונותיו ואת שימושיו. שיטת החקר נסמכת הגיל הפעוט בעיקר על חקירה באמצעות החושים. בגילאי ארבע ומעלה ניתן להוסיף את השימוש בכלים פורמאליים להעמקת החקר. מסמך זה מציג את תהליך העבודה עם חומרים דביקים.

חומרים דביקים

מטרות:

  • פיתוח נכונות לגעת ולהתנסות בחומר דביק.
  • הבנה כי חומר דביק מחבר או מאחה בין חומרים שונים.
  • הבנה כי דבק כמחבר פועל על ידי התקשות.
  • הבנה כי רוב הדבקים הם שקופים כי אנחנו לא רוצים שיראו את החיבור.
  • הכרת שימושים שונים של חומר דביק: חיבור אובייקטים, תרכובת בבישול ואפיה, קישוט, רפואה.
  • פיתוח מיומנויות הדבקה בחומרים שונים.

מידע על קצה המזלג:

דבק הוא חומר ששמש את האדם כבר בימים קדומים. האדם הפיק דבק משרף צמחים ועצים. לאחר מכן הוא למד להפיק דבק מעצמות בעלי חיים (המופק עד היום) ונקרא דבק עצמות. גם חלבוני ביצה שימשו את האדם כדבק כמלאכות קישוט עדינות.

היום ישנם דבקים מסוגים שונים שניתן לסווג אותם על פי אופן ההתקשות שלהם.

א.     דבקים המתקשים במהלך התייבשות.

ב.     דבקים המתקשים בריאקציה כימית עם הלחות באוויר.

ג.      דבקים המתקשים בקור.

ד.     דבקים המתקשים באור אולטרא-סגול.

ה.    דבקים המתקשים בלחץ.

את ההכרות עם חומר דביק נחלק לשני שלבים. הכרות עם חומרים דביקים בלתי אכילים והכרות עם חומרים דביקים אכילים. (לצורך בטיחות).

אנא הקפידו  על כללי הבטיחות בשימוש בחומרים, ערבובם או חימומם. פעלו רק לפי הוראות יצרן והתאימו את החומר לגיל הילדים.

חומרים ומוצרים דביקים בלתי אכילים המתאימים לגילאי שנה עד שלוש:

  • דבק לבן
  • דבק שקוף
  • סלוטייפ
  • איזולירבנד
  • דביקי
  • פלולינה
  • פלסטרים

חומרים דביקים אכילים המתאימים לגילאי שנה עד שלוש.

  • דבש וסירופים
  • מרשמלו
  • טופי
  • מרציפן
  • בצק דביק

שלבי עבודה עם חומרים דביקים בלתי אכילים

  1. הגננת תיידע את הילדים כי אין להכניס חומרים אלה לפה (כל פעילות מחדש)
  2. הגננת תציג את החומר בפני הילדים (מבלי לציין את שימושיו) והילדים יחקרו בעזרתה את החומר דרך חמשת החושים.
  3. הגננת תזמין את הילדים לפעול עם החומר בדרכים מגוונות.
  4. הגננת תדגים את העיקרון של הפעולה של החומר כחומר מחבר בעל תכונה של שקיפות (בדרך כלל) כאשר הוא מתייבש. היא תדון עם הילדים מה ניתן לחבר, מדוע אנחנו רוצים לחבר או לאחות דברים וכיצד כדאי לעשות זאת בעזרת החומר בו מדובר. יש הבדל בין שימוש בחומר עצמו כדי לחבר בין אובייקטים לבין ערבובו עם חומר אחר כדי לגרום לחומר האחר להידבק.
  5. הגננת תזמין את הילדים לפעול עם החומר כחומר מחבר ומדביק.

שלבי עבודה עם חומרים דביקים אכילים

כל השלבים זהים למעט השלב הראשון שאין בו צורך . בשלב הרביעים ההבנה היא כי הגורם הדביק נמצא בתוך החומר. לדוגמת בצק דביק שהחומר הוא הגלוטן הגורם לכל החומרים להדבק זה לזה. כמו כן בשלב החמישי הילדים יעסקו בהכנת ממתקים או מאפים שהתקשותם מרמזת על כך שיש בתוכם גורם מדביק ודביק.

הפעלות אפשריות עם החומר (בחרו את המשימות לפי גיל הילדים)

  • הכנסת דבק פלסטי לתוך יריעות ניילון או שקיות ומעיכתו.
  • מריחת דבק פלסטי על יריעת ניילון ויצירת פסים וצורות כתוכו בעזרת האצבעות וכלים אחרים.
  • מריחת דבק לבן על כפות הידיים.
  • שימוש בדבק סלוטייפ ליצירת כדורים קטנים, סתם משיכת החומר ועוד.
  • עבודה עם חומרי דביקי .
  • משחק עם כדורים דביקים
  • עבודה עם פתקאות דביקות (אפשר חלקות ואפשר עם ציורים ואותיות ומספרים)
  • פיסול על פלולינה
  • מעיכה ופיסול בטופי (חימום קל מראש)
  • משחק בבצק דביק

הפעלות לפיתוח מיומנויות הדבקה עם החומר הדביק (בחרו את המשימות לפי גיל הילדים)

  • הוספת חול לדבק שקוף או לבן והדבקתו
  • הוספת דבק לבן לצבע והדבקה על יריעות ניילון בתוך מתחמים של צורות נתונות.
  • הדבקת סלוטייפ על ניילון וצביעה מסביב. כשמתייבש, מסירים הסלוטייפ ומתקבלת צורה.
  • הדבקת פלסטרים על אברי גוף שונים (מסמנים נקודה בצבע או טוש אדום ועליה מזמינים את הילדים להדביק פלסטר)
  • הדבקת ניירות ועיתונים בעזרת דבקים מסוגים שונים, עם כלים שונים.
  • חיתוך מרשמלו בעזרת מספריים והדבקתם זה לזה ליצירת פרחים וצורות אחרות.
  • חיתוך מרשמלו במרכז כמעט עד הסוף והכנסת חתיכת פרי יבש בפנים או חתיכת שוקולד.
  • אפיית פיתות קטנות מבצק דביק וליפופן בדבש.

הערות:

ישנם ילדים שאינם מוכנים לעבוד עם חומרים דביקים מסוגים שונים. ניתן להציע להם לעבוד עם כפפות או עם כלים מתווכים כמו מקלות ארטיק, מכחולים ועוד. לא כל הילדים בשלים לעבוד עם חומר דביק ונהנים ממנו. ישנם ילדים שייהנו מחומר אחד ולא ייהנו מחומר אחר.

צריך להציע – לא ללחוץ

זו הזדמנות מצוינת לערוך מעקב אחרי ילדים ונכונותם לגעת בחומרים. ממה הם נהנים ומה הם נרתעים. התבוננות זו מלמדת אותנו על אופני המגע של הילד עם העולם. הן תחושתית והן רגשית-הסתגלותית. ישנם ילדים שחומרים אלה אינם נעימים להם מבחינה תחושתית. ישנם ילדים שיש להם קושי בהסתגלות אל החומר מבחינת הסתגלות אל העולם. לוקח להם זמן רב להתרגל לכל חומר חדש ולכל סיטואציה חדשה בחיים. ילדים אלה זקוקים ליותר אמצעי תיווך עם החומר  וליותר סבלנות שלנו בהגשת החומרים ובהתאמת העיתוי והתדירות של הופעת החומר בחייהם בגן.

פורסם בקטגוריה חומרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>